אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם התערבות מוקדמת לטיפול בכאב לאחר פציעה מניבה תוצאות לטווח הארוך? (מתוך כנס AAPM)

מאת ד”ר אולה קראסיק

בכנס השנתי ה-27 של האקדמיה האמריקאית לרפואת כאב (American Academy of Pain Medicine 27th Annual Meeting ) הוצגו תוצאות מקדימות של מחקר המתרכז באיזון כאב בחיילים לאחר פציעה בשדה הקרב. מחקר RAMBPOS (או בשמו המלא Regional Analgesia Military Battlefield Pain Outcomes Study ) הינו מחקר של 4 שנים שמטרתו להעריך שיטות מתקדמות לטיפול בכאב בחיילים לאחר פציעה או קטיעה של גפה בשדה הקרב לעומת שיטות רגילות. באופן ספציפי בודקים החוקרים שיטת continuous nervous block . בכנס הציגו החוקרים תוצאות ביניים לאחר שנתיים.

עד כה מדגימות התוצאות שוני רב בתגובות לטיפול ובאיכות החיים הנובעת מהמצב הבריאותי. באופון כללי קיימת מגמה של שיפור ברמת הכאב לאורך זמן. אמנם, החוקרים מציינים כי בחיילים אלה עם פציעות קשות הפן הפסיכולוגי הינו חשוב לא פחות מהפן הגופני. בשלב זה לא יכולים החוקרים לתת תשובה על שאלת המחקר העיקרית האם טיפול אגרסיבי בכאב בשלב מוקדם לאחר הפציעה יכול לשפר את התוצאות לטווח הארוך, גופניות ופסיכולוגיות.

נהוג לחשוב כי בפציעות קרב מסוג זה הכאב נשאר לאורך זמן גם לאחר החלמה של הפציעה, גם גופני וגם נפשי. על כן, נהוג לחשוב כי טיפול מוקדם עשוי להראות יתרון לאורך זמן.

בכנס הציגו החוקרים תוצאות אודות 180 חיילים אשר נפצעו בקרבות. החיילים עברו הערכה במרווחי זמן קבועים אודות חומרת הכאב וכן המצב הגופני והנפשי. החוקרים השתמשו בשאלונים שונים, כולל שאלון BPI (או Brief Pain Inventory ), שאלון NPS (או Neuropathic Pain Scale ), הערכת TOPS (או Treatment Outcomes in Pain Survey ) וכן מדדים שונים להערכת המצב הנפשי.

תוצאות הביניים מדגימות ירידה ברמת הכאב לאורך זמן לפי דרוג BPI בקבוצת הטיפול האגרסיבי בכאב. אותה מגמה הודגמה גם לפי חלק מתוצאות NPS . עדיין, במהלך כל תקופת המחקר עד כה החיילים ממשיכים לחוות ארועים של “הכאב החזק ביותר”, דבר המצביע על הצורך באיזון כאב לאורך זמן. לפי תוצאות TOPS נראה כי חלק מהחיילים מגיעים לרמת כאב המשתווה לכאב כרוני באוכלוסיה.

חלק קטן מהחיילים דווחו על קשיים פסיכולוגיים. החוקרים ציינו כי אמנם הכאב הגופני נמצא באופן כללי במגמת שיפור, הקושי הפסיכולוגי נשאר בעייתי. בעבר נטו הרופאים לחשוב כי כאב הינו תסמין של פציעה אשר לא משאיר תופעות ממושכות על הפצוע. כיום אנו מתחילים להבין כי לכאב השפעות ניכרות, המתייצגות בצורות כגון PTSD (תסמונת פוסט-טראומטית), התמכרות לסמים ועוד.

החוקרים מצאו כי איזון טוב של הכאב משפר את כל תהליך השיקום של אותו חייל. ולהיפך איזון גרוע של הכאב מפריע לשיקום של החייל. אמנם דבר זה הינו אינטואיטיבי, עד כה לא הודגמו הוכחות במחקרים.

מומחה מהתחום ציין כי מדובר במחקר בעל ערך, שכן הוא מחפש דרך לעזור לגברים והנשים אשר נפצעו ולהפחית את הכאב שלהם ולהקל על חזרתם לקהילה. בנוסף, ניתן יהיה להחיל את תוצאות המחקר גם על אוכלוסיות אחרות של מטופלים.

American Academy of Pain Medicine (AAPM) 27th Annual Meeting

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה