אורתופדיה-פיזיותרפיה

נגעים אסימפטומטיים בחוט השדרה הצווארי בשילוב עם radiologically isolated syndrome עשויים להוות גורם סיכון משמעותי להתפתחות MS (מתוך Neurology)

מאת ד”ר אולה קראסיק

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של כתב העת Neurology עולה כי ממצא הדמייתי של נגעים אסימפטומטיים בחוט השדרה הצווארי בשילוב עם נגעים מוחיים אסימפטומטיים עשוי להוות גורם סיכון משמעותי להתפתחות multiple sclerosis (MS) .

כתוצאה מהתפתחות הטכנולוגיה ההדמייתית הנוירולוגית והשימוש בה, החלו מתגלים מצבים ונגעים אסימפטומטיים במח וחוט השדרה בדימות MRI . מחקר רטרוספקטיבי זה בוצע על מנת להעריך את הקשר בין נגעי חוט שדרה צווארי אסימפטומטיים במטופלים עם תסמונת RIS (radiologically isolated syndrome , כלומר נגעים מוחיים המתאימים ל-multiple sclerosis , אך ללא קליניקה מתאימה) לבין התפתחות קלינית.

סך של 25 מתוך 71 מטופלים עם RIS , הדגימו גם ממצאים בחוט השדרה הצווארי, אשר נראו כמחלה demyelinating . מתוכם 21 (84%) פיתחו תסמינים קליניים במהלך מעקב ממוצע של 1.6 שנים: 19 פיתחו clinically isolated syndrome ואילו 2 פיתחו primary progressive multiple sclerosis .

הרגישות, הסגוליות וערך הניבוי החיובי של נוכחות נגע חוט שדרה צווארי אסימפטומטי להתפחות ארוע demyelinating attack או primary progressive MS היו 87.5%, 91.5% ו-84%, בהתאמה. יחס הסיכויים (odds ratio ) להתפתחות קלינית היה 75.3 (עם CI 95% של 16.1-350.0, P<0.0001 ). קשר זה נשאר מובהק לאחר תקנון לגורמים מבלבלים אפשריים.

החוקרים מסכמים וכותבים כי נוכחות נגע חוט שדרה אסימפטומטי שם את המטופלים בסיכון גבוה להתפתחות קלינית של ארוע חריף או פרוגרסיבי. הדבר שונה ממטופלים עם RIS ללא נגעים בחוט השדרה, מתוכם רק כ-7% מפתחים תסמונת קלינית. מחקר זה מחזק את התפיסה של RIS כגורם סיכון משמעותי להתפתחות MS .

Neurology, January 2011

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה