אורתופדיה-פיזיותרפיה

הנחיות לבדיקות הדמיה במסגרת בירור כאבי גב תחתון (Ann Intern Med)

בדיקות הדמיה שגרתיות להערכת כאבי גב תחתון, דוגמת בדיקת CT או MRI, אינן מביאות לשיפור מצב החולה, כך לפי המלצות שפורסמו מטעם ה-ACP (American College of Physicians).

ההנחיות החדשות, שהן הראשונות בסדרה שמטרתה לסייע לרופאים ולמטופלים לזהות שימוש לא הולם באמצעים רפואיים , פורסמו ב-Annals of Internal Medicine ומיועדות לרופאים פנימאים, רופאי משפחה ורופאים אחרים המטפלים במבוגרים עם כאבי גב תחתון.

הכותבים מסבירים כי כאבי גב תחתון מהווים את הסיבה הנפוצה ביותר לפניה לטיפול רפואי, כאשר במקרים רבים נערכות בדיקות הדמיה שגרתיות שאינן מועילות ואף עשויות להזיק לחולים.

ההמלצות החדשות מבוססות על סקירה סיסטמית ומטה-אנליזה להערכת האבחנה והטיפול בכאב גב תחתון.

ההמלצות הספציפיות:

·         מומלץ לערוך בדיקות הדמיה אבחנתיות בחולים עם כאב גב תחתון רק בנוכחות הפרעה נוירולוגית מתקדמת חמורה, או סימנים ו/או תסמינים המעידים על מצב חמור או גורם ספציפי, או במידה והם מועמדים להתערבות פולשנית. אין קשר בין בדיקות הדמיה שגרתיות ובין תועלת קלינית משמעותית בחולים אחרים והן אף עשויות להוביל לנזקים.

·         בדיקות הדמיה מיידיות מומלצות בחולים עם כאב גב תחתון חריף, בנוכחות גורמי סיכון מג’וריים לממאירות, גורמי סיכון לזיהום עמוד השדרה, גורמי סיכון או סימנים לתסמונת Cauda Equina Syndrome, או חסרים נוירולוגים מתקדמים או חמורים.

·         בדיקות הדמיה לאחר ניסיון טיפול מומלצות לחולים עם גורמי סיכון מינוריים לממאירות, גורמי סיכון למחלת גב דלקתית, גורמי סיכון לשבר דחיסה של החוליות, סימנים ו/או תסמינים של רדיקולופתיה, או גורמי סיכון או תסמינים של היצרות סימפטומאטית של תעלת השדרה.

·         החלטה על בדיקות הדמיה נוספות תתבסס על הופעת תסמינים חדשים או שינויים בתסמינים הקיימים, כאשר מומלץ לחזור על בדיקות ההדמיה רק בחולים עם שינוי בתסמינים או הופעת תסמינים חדשים בגב התחתון.

·         מאמצים להפחית בדיקות הדמיה שגרתיות יהיו יעילים ביותר במידה ויקחו בחשבון את התנהלות הרופאים, ציפיות המטופלים והתמריצים הכלכליים.

·         יש להדריך את המטופלים ולהסביר להם על הטיפול הסטנדרטי הנוכחי והיעיל ולהדריך אותם בנוגע ליתרונות והנזקים האפשריים של בדיקות הדמיה.

מחקרים רבים הוכיחו כי הרחבת בדיקות הדמיה ללא אינדיקציה אינן משפרות את תוצאות הטיפול. יתרה מזאת, נזקים אפשריים של בדיקות הדמיה מיותרות כוללים את החשיפה לקרינה הכרוכה בצילומי רנטגן ו-CT; תגובות רגישות יתר ונפרופתיה על-רקע חומר ניגוד בעקבות בדיקות CT עם חומר ניגוד; אפשרות לפרוצדורות פולשניות ויקרות, ללא-צורך, בעקבות ממצאי הבדיקות. בנוסף, פירוש הממצאים בבדיקות הדמיה עשוי להשפיע על ההחלמה עקב חשש מיותר של המטופלים, התמקדות מופרזת בתסמינים מינוריים, או הימנעות מפעילות גופנית ופעילויות אחרות מחשש מפני נזק מבני.

Ann Intern Med. 2011;154:181-189

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה