אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם תרגילים לזרועות כנגד תנגודת משפרים את הנשימה בחולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית? (מתוך Chest)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר חדש אשר פורסם בגיליון ינואר של ירחון Chest עולה כי אימוני תנגודת לזרוע אינם משפיעים על תסמיני קוצר נשימה או על איכות החיים הקשורה בבריאות בקרב חולים עם מחלת ריאות חסימתית כרונית (Chronic obstructive pulmonary disease, COPD). עם זאת, החוקרים מציינים כי נצפה שיפור בכוח הזרועות.

החוקרים מסבירים כי תוכנית התרגילים אשר נבחנה במחקר זה הוכחה כבטוחה, ישימה וככזו המשפרת את תפקוד הזרוע ללא עלייה בתסמינים.

לדברי החוקרים, חולים הסובלים מ-COPD בתחילה חווים קושי בהליכה ובעלייה במדרגות. בהמשך ישנה השפעה גם על הפעלת הזרועות, עם קושי בביצוע פעולות כגון נשיאת סלי קניות ומקלחת.

על מנת לבחון שמא תרגילים של הגפיים העליונות המבוצעים כנגד תנגודת עשויים לסייע בהקלת תסמינים אלו, בחנו החוקרים 36 נבדקים בגיל ממוצע של 66 שנים, אשר הוקצו אקראית לעבור אימוני כוח או לחילופין תוכנית דמה המבוססת על תרגילי גמישות, שלוש פעמים בשבוע למשך 6 שבועות. הם מציינים כי המאמן יכול היה להתאים את התרגילים כך שכל המשתתפים יוכלו להשלים את פרוטוקול האימונים, וכי נצפה רק מקרה יחיד של הפסקת תוכנית הטיפול הקשורה בתוכנית עצמה.

עם זאת, החוקרים מדווחים כי לא נצפו הבדלים בין קבוצות ביחס לתסמיני קוצר נשימה במהלך פעילויות היומיום, תסמינים במהלך פעילות גופנית או איכות החיים הקשורה בבריאות. מאידך, קבוצת ההתערבות הראתה שיפור משמעותי במבחן ה-6-minute pegboard ו-ring test (p=0.03), וכן בכושר זרוע שאינה נתמכת (p=0.01).

החוקרים מסכמים כי לממצאים אלו השלכות חשובות עבור חולים עם COPD, מאחר ואלו מדווחים לעיתים תכופות על קשיים בביצוע פעולות יומיום פשוטות המערבות את הזרועות, באופן המגביל את עצמאותם.

Chest. 2011;139:151-158

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה