אורתופדיה-פיזיותרפיה

עלייה בסיכון לאוטם לבי ולאירועים איסכמיים לאחר אבחון דלקת מפרקים שגרונית (מתוך Journal of Internal Medicine)

מאת איתמר גנמור

מממצאי מחקר חדש אשר פורסמו בכתב העת Journal of Internal Medicine בדצמבר 2010 עולה כי לאחר אבחון של דלקת מפרקים שיגרונית (rheumatoid arthritis, RA) קיימת עלייה חדה בסיכון לאוטם שריר הלב (myocardial infarction, MI) ולאירועים איסכמיים לביים אחרים.

במחקר הנוכחי, נעשתה אנליזה ל-7,469 חולים אשר אובחנו עם RA בשבדיה בשנים 1995-2006, והושוו ל-37,024 נבדקי ביקורת אשר הותאמו מבחינת הגיל והמין.

החוקרים הבחינו כי לחולי RA יש סיכון יחסי ל- MI הגבוה ב-60%, וסיכון יחסי למחלת לב איסכמית הגבוה ב-40% בהשוואה לנבדקי ביקורת בריאים. בנוסף, גם הסיכונים לתעוקת חזה ולרה-וסקולאריזציה של העורקים הכליליים היו גבוהים באופן מובהק. עם זאת, הסיכון ל-MI קטלני לא היה מוגבר.

החוקרים ציינו כי הסיכונים ל- MI ולאירועים איסכמיים אחרים הוגבר בשנה הראשונה מאז האבחון, אך בהשוואה עם נבדקי הביקורת, ההבדל לא היה מובהק. עם זאת, אבחון ה-RA העלה את הסיכון ל-MI חריף ב-60% ולמחלת לב איסכמית ב-50% בשנים 1-4 לאחר אבחון ה-RA. הסיכון נשמר גם בשנים 5-12 לאחר האבחון.

על פי אחד החוקרים, הממצאים הנוכחיים יכולים להצביע על כך שפקטורים הקשורים ל-RA מתחילים להשפיע ולתרום למחלת לב איסכמית מייד עם הופעת סימני ה-RA הראשונים. נראה כי לאירועים המולקולריים הקשורים לדלקת ה-RA יש חשיבות קלינית, והמחקרים העתידיים צריכים לחקור גם את הקשר לקרישה וקריעת רבדים טרשתיים, ולא רק את התהליך האתרוסקלרוטי.

החוקר הוסיף כי ללא קשר לסיבת הסיכון המוגבר, הממצאים מאירים את חשיבות ההתערבות כנגד גורמי הסיכון למחלת הלב האיסכמית.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה