אורתופדיה-פיזיותרפיה

מפגשים חברתיים לא נעימים עשויים לצמצם את הרגישות לכאב פיזי (מתוך Pain)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון נובמבר 2010 של Pain, עולה כי מפגשים חברתיים לא נעימים עשויים לצמצם את הרגישות לכאב פיזי.

לדברי החוקרים, בעבודות קודמות נמצא קשר אינטראקציות חברתיות שליליות, דוגמת נידוי חברתי, ובין ירידה ברגישות לכאב. הם מסבירים כי מפגשים חברתיים מעט לא נעימים מהווים חלק משמעותי יותר מחוויות היומיום של כל אדם, ולכן במחקר הנוכחי הם רצו לבחון את ההשפעה של מפגשים חברתיים רגילים יחסית, על תפיסת הכאב.

המחקר כלל 45 סטודנטים בריאים לפסיכולוגיה בגיל 18-30 שנה. לסטודנטים נאמר כי האוניברסיטה בוחנת דרכים לשילוב סטודנטים חדשים. המשתתפים בקבוצת המחקר עברו פגישה מובנית עם שחקנית שהונחתה להתנהג בצורה חמה וידידותית או בצורה אדישה. לפני ואחרי המפגש הם דירגו את העוצמה וחוסר הנעימות של גירוי כואב.

מתוצאות המחקר עולה כי משתתפים בקבוצת המחקר לאחר מפגש מעט לא נעים, דיווחו על עוצמת כאב נמוכה יותר ועל פחות חוסר נעימות בעקבות גירוי כואב, בהשוואה לדיווח לפני המפגש. במשתתפים לאחר מפגש חיובי לא נמצא שינוי בדירוג הכאב.

החוקרים מסבירים כי ייתכן ומפגשים חברתיים מעט לא נעימים עשויים לעורר שיכוך כאב הקשור לדחק (stress analgesia), ומוסיפים כי המחקר הנוכחי תומך בהשפעה של תקשורת חברתית על תגובות הכאב.

לדבריהם, התוצאות רלוונטיות לתקשורת שבין רופאים למטופלים. מטופל הנבדק ע”י רופא מרוחק שאינו יוצר קשר עין, עשוי לחוות תגובה אנלגטית שתגרום לו לדווח על עוצמת כאב נמוכה יותר, וכך לא יקבל טיפול מספק לשליטה בכאב.

מומחית מהתחום ציינה כי המחקר כלל סטודנטים צעירים, ועל כן קיים קושי להכליל את תוצאותיו על אוכלוסיות אחרות. כמו כן, התוצאות רלוונטיות לאנשים בעלי תקשורת חברתית יומיומית, ולא ברור מהי השפעת התקשורת החברתית על הרגישות לכאב באנשים מבודדים חברתית.

Pain. 2010;151:372-377

לידיעה במדסקייפ


0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה