אורתופדיה-פיזיותרפיה

ההשפעה של עישון על חומרת המחלה במטופלים עם Systemic Sclerosis (מתוך Arthritis and Rheumatism)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם ב-8 באוקטובר 2010 ב- Arthritis and Rheumatism עולה כי בקרב חולי Systemic Sclerosis (SS), נמצא קשר בין עישון סיגריות ובין עלייה בחומרת ההפרעות הווסקולאריות, הנשימתיות וההפרעות בדרכי העיכול.

החוקרים בדקו נתונים על 606 משתתפים עם SS ממחקר ה- Canadian Scleroderma Research Group Study. גיל המשתתפים הממוצע היה 55 שנה, 90% היו לבנים ו-87% היו נשים. משך המחלה הממוצע היה 11 שנים, ו-36% מהמשתתפים סבלו ממחלה דיפוזית.

החוקרים מדווחים כי שיעור העישון בקרב המשתתפים היה 16%, 42% מהמשתתפים עישנו בעבר, ו-42% לא עישנו  מעולם. בניתוח ראשוני של הנתונים, בו השוו החוקרים בין מעשנים בהווה או משענים בעבר לעומת אלו שמעולם לא עישנו, נמצא קשר בין עישון בהווה ובין עלייה בתדירות וחומרת תסמינים בדרכי העיכול, ירידה בתאבון וירידה ביחס FEV1/FVC, אך עישון לא נקשר להפרעות ווסקולאריות חמורות יותר.

בהמשך בדקו החוקרים את אינדקס העישון, ששיקלל את עוצמת העישון, משך העישון והזמן החלף מאז הפסקת העישון. הם מצאו קשר בין אינדקס זה ובין הפרעות ווסקולאריות, נשימתיות וגסטרואינטסטינליות חמורות יותר.

לאור התוצאות מסכמים החוקרים כי נמצא קשר בין עישון סיגריות ובין עלייה בחומרת ההפרעות הווסקולאריות, הנשימתיות וההפרעות בדרכי העיכול בחולי SS, וכותבים כי על הרופאים המטפלים לעודד הפסקת עישון באוכלוסיה זו.

Arthritis Rheum. 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה