אורתופדיה-פיזיותרפיה

חולים מסוימים חווים ירידה משמעותית במשקל לאחר ניתוח להחלפת מפרק (מתוך Orthopedics)

מאת ד”ר בן פודה שקד

ממחקר רטרוספקטיבי שלב II חדש אשר פורסם בגיליון יוני של ירחון Orthopedics עולה כי חולים מסוימים עשויים לחוות ירידה במשקל בעלת משמעות קלינית לאחר ניתוח להחלפה מלאה של מפרק.

החוקרים מסבירים כי שינוי באורח החיים, לרבות שינויים בצריכה התזונתית, בפעילות הגופנית ובהרגלי בריאות נוספים, מהווה את הבסיס לטיפול במשקל עודף ובהשמנת יתר. לדבריהם, חולים המצויים במשקל עודף פמים רבות טוענים כי האוסטיאוארתריטיס ממנו סובלים מגביל את ניידותם ואת יכולתם לבצע פעילות גופנית. לפיכך, החולים עשויים לחוש תסכול מכך שאינם מצליחים לרדת במשקל, ופעמים רבות מקווים כי הירידה במשקל תהיה קלה יותר לאחר הניתוח.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון שמא הנבדקים חווים שינוי משמעותי במדד מסת הגוף (BMI) או במשקל לאחר ארתרופלסטיה מלאה.

לדברי החוקרים, על אף שמחקרים קודמים שנערכו בנושא לא כללו תקנון לשינוי השנתי החיובי הטבעי ב-BMI בקרב נבדקים מצפון אמריקה בגילאי 29 עד 73 שנים, הרי שבעבודתם זו התייחסו לעלייה טבעית זו כשביקשו להעריך חולים לאחר ארתרופלסטיה מלאה של מפרק הירך או הברך.

במחקר נכללו 196 חולים, מהם 35% גברים ו-65% נשים, אשר עברו ניתוח להחלפה מלאה של מפרק הברך בעקבות אוסטיאוארתריטיס וגויסו למחקר בין השנים 2005 ו-2007. הגיל הממוצע של הנבדקים היה 67.5 שנים, ומשך המעקב הממוצע היה 20 חודשים (טווח, 6-40 חודשים).

החוקרים מדווחים כי כאשר תיקננו את המשקל לעלייה הטבעית הצפויה בו, הראתה אוכלוסיית המחקר הכוללת נטייה לירידה במשקל וירידה ב-BMI, וכי 19.9% מהנבדקים הראו ירידה משמעותית קלינית במשקל, כפי שהוגדרה על ידי קריטריוני ה-Food and Drug Adminisrtation (FDA) האמריקאי. לדבריהם, הירידה במשקל הייתה מובהקת סטטיסטית בקרב החולים שעברו החלפה מלאה של מפרק הברך (p<0.05), ו-21.5% מאוכלוסיה זו הראו ירידה במשקל בעלת משמעות קלינית. בנוסף, נצפתה מגמה לכיוון ירידה במשקל בקרב נבדקים עם BMI התחלתי של למעלה מ-30 kg/m2.

בין מגבלות המחקר הנוכחי מזכירים החוקרים את העובדה כי נכללו בו רק נבדקים אשר עברו ניתוח החלפה מלאה של מפרק, ללא אלו עם ברך חד-קונדילארית או פעולות חוזרות במפרק הירך. בנוסף, מאחר ומדובר במחקר רטרוספקטיבי, לא נכלל בו מידע אודות משקל העצם והרקמות שהוסרו בניתוח או אודות משקל המפרק התותב שהושתל.

החוקרים מציינים כי מפרק מלאכותי אינו מצופה שיפתור השמנת יתר שהינה תוצאה של שנים של הרגלי תזונה לא בריאים ואורח חיים יושבני. עם זאת, הם טוענים כי תוצאות עבודתם זו מציעות כי חולים שעברו ניתוחים אלו מראים מדדים טובים יותר של משקל הגוף בהשוואה לנטייה הרווחת בקרב האוכלוסיה הצפון אמריקאית כולה. הם מוסיפים כי מחקר פרוספקטיבי מולטידיציפלינרי אשר ישלב הכוונה תזונתית עם יעדי כושר גופני ארוכי טווח לאחר ניתוח להחלפה מלאה של מפרק עשוי להראות תוצאות מעודדות אף יותר.

Orthopedics 2010

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה