אורתופדיה-פיזיותרפיה

הטיפול בפלזמה עשירה בטסיות/מאת ד”ר פנסקי, עורך אורתופדיה

ד”ר אלן מישרה, מהחלוצים בטיפול ב PRP (platelet-Rich plsma) התראיין לירחון Orthopedics אודות אספקטים שונים בטיפול ב PRP.

התוויות לטיפול ב PRP: מומלץ לטפל בשיטה זו בסובלים מדלקות בגידים כמו למשל מרפק טניסאים, גיד אכילס או גיד הפיקה, לאחר כישלון דרכי טיפול שיגרתיות ולפני החלטה על טיפול בניתוח. בשיטות שגרתיות הכוונה למנוחה, שינוי פעילות וטיפול פיזיותרפי.

איך PRP מזרז את תהליך ההחלמה? לא ידוע מהי הדרך המדוייקת בה PRP מזרז את תהליך ההחלמה. ידוע כי בתכשיר זה נמצאות כדוריות לבנות וטסיות המכילות פקטורי צמיחה שונים אשר מסייעים ביצירת קולגן ומשפרים זרימת דם. 

יש להדגיש כי לא כל ה PRP זהים. יש המכילים טסיות וכדוריות לבנות ויש המכילים טסיות בלבד. הרכב התכשיר תלוי במכשיר המייצר את ה PRP.

מדוע ספורטאים מתלהבים מטיפול זה? ספורטאים תחרותיים הם לעיתים קרובות החלוצים באימוץ דרכי טיפול חדשות וחוקיות שאינן פולשניות אשר מאפשרות חזרה מהירה לפעילות  

האם PRP עדיף על טיפול בהזרקות סטירואידים בפציעות גידים? בהחלט כן. ב 2 מחקרים בוצעה השוואה בין דרכי הטיפול וPRP נמצא עדיף. בטיפול בהזרקת סטירואידים יש סיכון לאטרופיה בעור באזור ההזרקה ואף לקרע בגיד עצמו.

מה תפקידו של האולטראסאונד בטיפול בPRP-? US מאפשר זיהוי מדוייק של פקום הפגיעה בגיד והזרקה ישירות למקום זה.

האם יש הוכחות לעדיפות בטיפול בסוג פציעות מסויים? עד כה נמצא כי PRP יעיל בעיקר בטיפול במרפק טניסאים,

מהם הסיכונים והסיבוכים הכרוכים בטיפול? PRP הוא תכשיר אוטולוגי (מיוצר מדמו של המטופל המסויים) אשר מיוצר ממש לפני ההזרקה, לכן רמת הבטיחות בשימוש בו גבוהה למדי. יש המדווחים על סיבוכים קלים ככאב חולף, נוקשות ונפיחות. עפ”י ניסיון המרואיין ב 9 שנות טיפול לא נמצאו סיבוכים קשים יותר.

מה החזון בטיפול ב PRP? כעת רק מתחילים להבין מהו הפוטנציאל של שיטת טיפול זו. קרע חלקי בשרוול המסובב (Rotator cuff), קרעים חלקיים ברצועות הקולטרליות אולנריות במרפק (פציעות בכדור בסיס) ורצועה פנימית בברך (MCL). מובן שיש לבסס את הטיפול הזה על מחקר מדעי ברמה גבוהה ולא רק על דיווחי מקרה ספורים.

כיום ההתייחסות לכל תכשירי הPRP היא כאל תכשיר זהה. אין זה נכון. תיאורטית, אם אכן נשכיל לדעת, מהו המנגנון בו התכשיר פועל נוכל לתכנן תכשיר ספציפי לכל סוג פציעה בגידים וברצועות.

Mishra A. Platelet-Rich plasma. Orthopedics. 2010 Jul 1;33(7):486-7

הערות העורך: אחת לכמה שנים מבצעת שיטת טיפול מסויימת גיחה מרשימה לארסנל הטיפולים ברפואה. האם תהיה זו גיחה חטופה או פריצת דרך מדהימה ימים יגידו. השיטה קוסמת, שואבים כמות קטנה מדמו של המטופל, מסרכזים במכשיר מיוחד ואת התכשיר הנוצר מזריקים למקום הפציעה. יש המשתמשים אף בבדיקת על קול על מנת לוודא הזרקה מדוייקת למקום הפציעה. המגרעת היחידה היא שאם זה אכן יעיל, עדיין לא ברור מהו מנגנון הפעולה של התכשיר. נזכיר רק כי הזרקת סטירואידים אותה קוטל המחבר במאמר זה ואף גורס כי משתמש בה לעיתים נדירות אם בכלל, נהוגה זה עשרות בשנים ביעילות משתנה (תלוי במאמר הנקרא) ועדיין לא ברור מהו המנגנון המדוייק בה הסטירואידים מסייעים בריפוי הפציעה. לפיכך לדעתי מוקדם עדיין לחגוג. עדיין יש למצות את כל דרכי הטיפול הקונבנציונאליות כפי שהודה המחבר לפני ששוקלים טיפול בשיטה זו.

יש להדגיש כי למרואיין (המחבר) פטנט בחברה המעורבת בטיפול ב PRP ומפיק רווח מהפצת דרך הטיפול ב PRP.     

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה