אורתופדיה-פיזיותרפיה

צירוף משתנים קליניים לקביעת אבחנה של גאוט (Arch Intern Med. )

במאמר חדש שפורסם במהדורת 12 ביולי של Archives of Internal Medicine טוענים חוקרים כי כלל אבחנתי המבוסס על שבעה משתנים קליניים מסייע בזיהוי החולים בסיכון גבוה לגאוט, ובהחלטה על ביצוע בירור נוסף עם ניקור נוזל מפרקי להערכת נוכחות גבישי מונוסודיום-גלוטמאט.

שבעת המשתנים כוללים מין זכר, התקף דלקת מפרקים קודם עליו דיווח החולה, הופעה בתוך יום אחד, אודם במפרק, מעורבות מפרק MTP (Metatarsophalangeal) הראשון, יתר לחץ דם או מחלה קרדיווסקולארית אחת או יותר, ורמות חומצה אורית בדם של מעל 5.88 מ”ג לד”ל.

הכלל האבחנתי הנ”ל מסייע לרופאי משפחה לבחור את החולים בעלי סבירות גבוהה לעומת נמוכה לגאוט, ולהגביל את ביצוע ניקור נוזל מפרקי להערכת גבישי מונוסודיום גלוטמאט לחולים בהם קיימת חוסר-ודאות בנוגע לאבחנה.

במטרה להעריך את הכלל האבחנתי, החוקרים גייסו 381 חולים עם דלקת מפרקים המערבת מפרק יחיד (מונוארתריטיס). גיל החולים עמד בממוצע על 57.7 שנים, ו-285 מהם היו גברים (74.8%). גבישי מונוסודיום-גלוטמאט זוהו ב-216 מהנבדקים (56.7%).

ב-328 חולים (86.1%) נקבעה אבחנה ראשונית של גאוט. בקרב אלו, הגיל הממוצע עמד על 58.0 שנים ו-261 היו גברים (79.6%(. גבישי מונוסודיום-גלוטמאט זוהו ב-209 מהחולים הללו (63.7%). הערך המנבא החיובי והשלישי לאבחנת גאוט ע”י רופא משפחה עמדו על 0.64 ו-0.87, בהתאמה.

עם השימוש בכלל האבחנתי (מדדים בטווח 0-13), מדד של 4 ומטה שלל גאוט כמעט ב-100% מהחולים. לדברי החוקרים, בחולים אלו, יש לקחת בחשבון אפשרות לאבחנה מבדלת הכוללת דלקת מפרקים שיגרונית, פסאודו-גאוט, Psoriatic Arthritis ו-Reactive Arthritis, אל מול אבחנת גאוט.

בקרב חולים עם מדד של 8 ומעלה, אבחנת גאוט אושרה בלמעלה מ-80%, עדות לכך שיש לשקול טיפול ספציפי לגאוט, דוגמת טיפול סיסטמי בסטרואידים (במקום תרופות ממשפחת NSAID), טיפול להפחתת רמות חומצה אורית בדם במידת הצור, והערכת מחלות כליה ומחלות קרדיווסקולאריות על-רקע מחלת גאוט.  אבחנה חיובית-שגויה של גאוט תועדה ב-17% מהחולים עם מדד זה; מנגד, שיעורי אבחנה חיובית-שגויה של רופא משפחה עמדו על 36.3%.

מדדים בטווח הביניים (מעל 4 ומתחת ל-8) הותירו אי-ודאות בנוגע לאבחנה. בקבוצה זו, כ-30% מהחולים אובחנו עם גאוט, יש לשקול הערכת נוזל המפרק מהמפרק המעורב, להערכת נוכחות גבישי מונוסודיום-גלוטמאט.

Arch Intern Med.2010;170:1120-1126

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה