אורתופדיה-פיזיותרפיה

COMET – שיעור רמיסיה של 70% בטיפול משולב מוקדם מאוד בדלקת פרקים ראומטית (מתוך ה- European League Against Rheumatism)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות ניתוח מחקר ה- COMET (Combination of Methotrexate and Etanercept in Active Early Rheumatoid Arthritis), אשר הוצג בכנס ה- European League Against Rheumatism, עולה כי טיפול מוקדם מאוד בחולי דלקת פרקים ריאומטית (RA – rheumatoid arthritis), עם משך מחלה של 4 חודשים ומטה הינו בעלת תוצאות טובות יותר לעומת טיפול בחולים עם משך מחלה של 4 חודשים עד שנתיים.

לדברי החוקרים, טיפול מוקדם מאוד עם שילוב התרופות etanercept ו methotrexate, באופן ספציפי, עצר התקדמות מבנית של המחלה בכ- 80% מן החולים.

חולי RA בינונית עד חמורה מפיקים תועלת מטיפול מוקדם מאוד והמשכי, בייחוד משילוב של etanercept ו methotrexate.  דחיית מתן methotrexate אינה מעלה את שיעורי הרמיסיה, ומאפשרת התקדמות של המחלה הנראית בהדמיה.  הניתוח הנוכחי הינו חשוב עבור הבנה נרחבת יותר של תזמון ההתערבות האופטימאלי בחולי RA בינונית עד חמורה.

המחקר הנוכחי, מסוג מחקר כפול סמיות בהקצאה אקראית, נמשך 24 חודשים, ונועד להשוות את השילוב של etanercept ו methotrexate עם methotrexate בלבד בחולים עם RA מוקדמת בינונית עד חמורה (מדד פעילות המחלה [DAS]28 > 3.2).

בשנה בראשונה, 50% מהחולים שטופלו בשילוב הגיעו לרמיסיה ([DAS]28 < 2.6), בהשוואה ל- 28% שטופלו ב- methotrexate בלבד.

בוצעה חלוקה נוספת של אוכלוסיות המחקר קבוצת התערבות מוקדמת מאוד (< 4 חודשים), וקבוצת התערבות מוקדמת ( 4 חודשים עד שנתיים).

הערכת תוצאות קליניות נעשתה ב- 417 חולים, העדר התקדמות הדמייתית הוערכה ב- 406 חולים, ו HAQ (Health Assessment Questionnaire) מולא לאחר שנה ב- 412 חולים.

בתחילת המחקר, מדדי [DAS]28 ו HAQ היו דומים בכל ארבעת הקבוצות (התערבות מוקדמת או מוקדמת מאוד בטיפול משולב או בטיפול ב- methotrexate בלבד).  רמיסיה קלינית עפ”י [DAS]28 (<2.6) לאחר שנה נצפתה בקרוב ל- 70% מ- 63 חולי קבוצת ההתערבות המוקדמת מאוד שטופלו ב- etanercept ו methotrexate, וב- 48% מ- 157 החולים בקבוצת ההתערבות המוקדמת שטופלו בשילוב (P = .0035).

בחולים שטופלו ב- methotrexate בלבד, רק 35% מ- 49 חולי קבוצת ההתערבות המוקדמת מאוד ו 32% מ- 148 חולי קבוצת ההתערבות המוקדמת הגיעו לרמיסיה קלינית (ללא מובהקות סטטיסטית).

פעילות נמוכה של המחלה נצפתה בשיעור גבוה יותר משמעותית בחולי ההתערבות המוקדמת מאוד בהשוואה לחולי ההתערבות המוקדמת שטופלו בשילוב התרופתי (80% לעומת 62%; P = .0138).  לא הודגם הבדל משמעותי בפעילות נמוכה של המחלה בין התערבות מוקדמת להתערבות מוקדמת מאוד בחולים שטופלו ב- methotrexate בלבד.

לאחר שנה, לא הודגמה התקדמות הדמייתית של נזק מפרקי בשתי קבוצות הטיפול המשולב.  התקדמות הדמייתית נמדדה לפי השינוי ב- modified Total Sharp Score (mTSS < 0.5).  שינוי ממוצע מערכי הבסיס ב- mTSS היה 0.31 בקבוצת הההתערבות המוקדמת מאוד ו 0.21 בקבוצת ההתערבות המוקדמת (ללא מובהקות סטטיסטית).  יחד עם זאת, methotrexate בלבד הביא להעדר התקדמות בהדמיה ב- 74% מ- 46 חולי ההתערבות המוקדמת מאוד וב- 50% מ- 142 חולי ההתערבות המוקדמת (P = .0055).

השינוי בקבוצת ה- methotrexate הדגים כי טיפול מאוחר יותר הביא להופעת נזק קבוע ומתקדם.

לדברי המומחים, ניתוח זה של מחקר ה- COMET, הינו חשוב, היות והוא בודק את הרעיון לפיו טיפול מוקדם ככל האפשר הינו הטוב ביותר.  מן המחקר עולה כי טיפול משולב, הניתן מוקדם מאוד, מביא לרמיסיה שכיחה יותר בפעילות המחלה.

המומחים מוסיפים כי השילוב התרופתי של etanercept ו methotrexate פועל היטב ומוקדם, אולם בהקשר של טיפול ב- methotrexate בלבד, לא הודגם כי טיפול מוקדם יותר אכן יעיל יותר.

מתוך כנס ה- EULAR (European League Against Rheumatism), שנערך ביוני 2010, ברומא, איטליה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה