אורתופדיה-פיזיותרפיה

המלצות חדשות לטיפול ב-Psoriatic Arthritis (מתוך כנס ה-EULAR)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

בכנס ה- European League Against Rheumatism (EULAR) השנתי שנערך בחודש יוני 2010, הוצגו הנחיות חדשות לטיפול ב-Psoriatic Arthritis (PsA) אשר נוסחו ע”י צוות מיוחד מטעם ה-EULAR.

אנשי ה-EULAR מציינים כי עד כה היו קיימות רק הנחיות ה- Group for Research and Assessment of Psoriasis and Psoriatic Arthritis (GRAPPA), אשר נוסחו בשיתוף עם רופאי העור, בעוד שההנחיות החדשות פותחו באופן ספציפי לראומטולוגים.

תהליך הפיתוח ארך כחצי שנה, ובסופו נוסחו ההנחיות החדשות. ההנחיות מבוססות על דרגות עדות מדעית שונות, כולל מחקרים אקראיים מבוקרים, מטה-אנליזות, מחקרים אחרים ודעת מומחים. אנשי ה-EULAR מבהירים כי ההנחיות החדשות כוללות המלצות לטיפול תרופתי ולא טיפולים מקומיים.

בכנס הסבירו הדוברים כי PsA הינה מחלה הטרוגנית, ומידת חומרתה משתנה מצורה קלה ועד לצורה חמורה, הדורשת טיפול רב-תחומי. מטרת הטיפול העיקרית היא שיפור איכות החיים של המטופלים, והשגת הפוגה היא יעד חשוב בדרך למטרה זו.

להלן עיקרי ההנחיות החדשות:

1.      בחולי PsA  עם מעורבות מפרקית, תרופות מקבוצת ה-Nonsteroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) יכולת לשמש כקו ראשון לטיפול בסימנים והתסמינים המוסקולוסקלטלים.

2.      בחולים עם מחלה פעילה וביטויים קליניים של נזק מבני ודלקת, יש לשקול טיפול מוקדם בתרופות מקבוצת ה-Disease-modifying antirheumatic drugs (DMARDs), דוגמת Methotrexate, Sulfasalazine ו- Leflunomide.

3.      במטופלים עם PsA פעילה ופסוריאזיס משמעותי קלינית, יש לשקול מתן של DMARD המשפיע גם על הפסוריאזיס, דוגמת Methotrexate.

4.      במטופלים עם PsA פעילה ותגובה לא מספקת ל-DMARD אחד לפחות, יש לשקול מתן מעכב Tumor Necrosis Factor (TNF).

5.      יש לשקול מתן מעכבי TNF כטיפול מקו ראשון במטופלים עם אנתזיטיס או דקטיליטיס פעילה, למטופלים עם מחלה אקסיאלית ותגובה לא מספקת ל-NSAIDs או לסטרואידים מקומיים, ולמטופלים עם PsA פעילה מאוד שלא טופלו עד כה ב-DMARD, בייחוד במטופלים עם מפרקים נפוחים, נזק מבני בנוכחות דלקת, ו/או ביטויים חוץ-מפרקיים משמעותיים קלינית דוגמת ביטוי עורי נרחב.

6.      כאשר אין תגובה למעכב TNF אחד, יש לשקול מתן מעכב TNF אחר.

7.      בעת התאמת הטיפול, על הרופאים המטפלים לקחת בחשבון לא רק את פעילות המחלה אלא גם את מחלות הרקע האחרות ואת בטיחות התרופות.

בדיון שנערך בכנס ציין מומחה מהתחום כי הנחיות ה-EULAR החדשות מבוססות על סקירת ראיות מקיפה ועל כן מרביתן אינן שנויות במחלוקת. עם זאת, הוא הסביר כי ההמלצה על טיפול במעכב TNF במקרי דקטיליטיס ולא ב-DMARD התבססה בעיקר על היעדר ראיות, והוסיף כי מרבית הריאומטולוגים יעדיפו טיפול בזריקת סטרואידים מקומית או ב-DMARD בשלב ראשון.

אנשי ה-EULAR הדגישו בכנס כי מדובר בתמצית ההנחיות וכי במהלך השנים הקרובות הן עשויות לעבור שינויים בהתאם לממצאים. הם מתכננים גם לפתח תכנית מחקר המבוססת על ההנחיות החדשות.

מתוך הכנס European League Against Rheumatism (EULAR) Congress 2010.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה