אורתופדיה-פיזיותרפיה

Teriparatide מפחית שברים וכאבי גב ומשפר איכות חיים בנשים עם אוסטיאופורוזיס חמור (מתוך כנס ה- EULAR)

מאת ד”ר מיכל איזנשטט

מתוצאות מחקר שהוצג בכנס ה- EULAR, עולה כי Teriparatide (Forteo) מפחית משמעותית היארעות של שברים חדשים בנשים בגיל המעבר הסובלות מאוסטיאופורוזיס חמור, אשר להן עבר של שברים.

כמו כן נמצא כי התרופה הפחיתה כאבי גב ושיפרה איכות חיים.

החוקרים מציינים בחיוב את תוצאות המחקר, ומוסיפים כי כעת קיימת חלופה טיפולית לנשים מבוגרות עם אוסטיאופורוזיס חמורה.  הם מציינים כי אוכלוסית המחקר כללה נשים עם תחלואות נלוות משמעותיות, מאפיין שלא הופיע במחקרים קודמים בנושא, ומחזק את יכולת השימוש בתרופה בנשים עם מצבים קליניים שונים.

המחקר הנוכחי EFOS (European Forsteo Observational Study) ארך 3 שנים וכלל 1,645 נשים בגיל המעבר שסבלו מאוסטיאופורוזיס חמור.  כמעט כל הנשים היו לבנות, בגיל ממוצע של 71 שנים, אשר הציגו מספר ממוצע של 2.9 שברים בעת כניסתם למחקר.

הנשים טופלו בזריקות יומיות של Teriparatide במשך 18 חודשים, ולאחר מכן נותרו במעקב למשך 18 חודשים נוספים.  החוקרים מציינים בהקשר זה, כי אין זה נפוץ לעקוב אחר נבדקים לאחר תקופת הטיפול במחקרים קליניים העוסקים בתרופות לאוסטיאופורוזיס, על כן מחקר זה מדמה מצב הדומה לעולם האמיתי.

73.8% מהנשים סבלו מ- 2 5 שברים עד גיל 40 בעת כניסתם למחקר, ובנוסף רבות מהנשים סבלו מתחלואות נלוות, וטופלו בתרופות רבות, חלקן אף כאלו המגבירות סיכון לנפילות ושברים.

הנבדקות עברו הערכה כל שישה חודשים לאורך שלוש שנות המחקר. 208 נשים (13.2%) סבלו מ- 258 שברים במהלך תקופת המחקר.  מתוכם, 34% היו שברי חוליה.  הסיכון לשבר היה גבוה ביותר בששת חודשי המחקר הראשונים, ופחת לאחר מכן.  מתחילת המחקר ועד ל- 6 חודשים מתחילתו, היארעות השברים עמדה על 4.8%, כאשר הסיכון פחת עם הזמן ל- 1.3% בתקופת הזמן של 30 36 חודשים מתחילת המחקר.  ממצא זה מייצג ירידה של 73% בסיכון מערך הבסיס (P < .001).

החוקרים מסבירים כי הסיכון פחת בהדרגה לאורך הזמן, גם לאחר הפסקת מתן Teriparatide.

כאב גב שהוערך עפ”י מדד VAS (visual analog scale), פחת גם הוא משמעותית מנקודת הבסיס בכל נקודות הבדיקה בזמן הטיפול ולאחריו (P < .001).  איכות חיים שנמדדה עפ”י EQ-5D, השתפרה גם כן בצורה משמעותית לאורך המחקר (P < .001).

החוקרים מודעים לכך שאופן מתן הטיפול (באמצעות זריקות) אינו חביב על המטופלים, אולם השיפור במידת כאבי הגב מדרבן אותם להסכים לקבלת הזריקות.

המומחים מתרשמים מתוצאות המחקר הנוכחי, ומציינים כי מדובר בתרופה הראשונה שמסוגלת לבנות עצם בשונה מהתרופות הנהוגות לאוסטיאופורוזיס, ומוסיפים כי ניסיונות קליניים בתרופה הדגימו תוצאות דומות לממצאי המחקר.

מתוך כנס ה- EULAR (European League Against Rheumatism), שנערך ביוני 2010, ברומא, איטליה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה