אורתופדיה-פיזיותרפיה

Cholecalciferol ופיזיותרפיה עשויים לסייע לחולים אחרי שבר בצוואר הירך (מתוך Archives of Internal Medicine)

מאת ד”ר נגה ליפשיץ

מתוצאות מחקר שפורסם בגיליון ה-10 במאי 2010 של ה- Archives of Internal Medicine, עולה כי תכנית הכוללת פיזיותרפיה מורחבת וטיפול ב- Cholecalciferol (ויטמין D3) במינון גבוה עשויים לסייע לחולים לאחר שבר בצוואר הירך.

החוקרים כותבים כי לא קיימות הנחיות מבוססות לטיפול בקשישים לאחר שבר בצוואר הירך. מטרת המחקר הייתה להעריך את ההשפעה המשולבת של פיזיותרפיה מורחבת וטיפול בכולקלציפרול על שיעור הנפילות והאשפוזים החוזרים לבית החולים ב-12 החודשים הראשונים לאחר שבר אקוטי בצוואר הירך.

זהו מחקר אקראי מבוקר שכלל 173 משתתפים בגיל 65 שנים ומעלה שסבלו משבר אקוטי בצוואר הירך. גיל המשתתפים הממוצע היה 84 שנים, 79.2% היו נשים, ו-77.4% התגוררו בבית. המחקר תוכנן כך שניתן יהיה להעריך את ההשפעה של כל טיפול תוך תקנון לטיפול השני בכלל המשתתפים. החוקרים חילקו את המשתתפים באקראי לקבלת פיזיותרפיה מורחבת לעומת פיזיותרפיה רגילה (באופן חד-סמיות) ולקבלת טיפול בכולקלציפרול במינון 2000 IU/d לעומת 800 IU/d (באופן כפול-סמיות). פיזיותרפיה מורחבת כללה תכנית מבוקרת בת 60 דקות ביום במהלך הטיפול האקוטי ולאחריה תכנית פיזיותרפיה עצמית בבית, בעוד שפיזיותרפיה רגילה כללה 30 דקות ביום במהלך הטיפול האקוטי ללא פיזיותרפיה בבית. יעד המחקר העיקרי היה שיעור הנפילות, ויעד המחקר המשני היה שיעור האשפוזים החוזרים לבית החולים במהלך 12 החודשים שלאחר השבר.

החוקרים מדווחים כי רמות ה-25-hydroxyvitamin D בעת ההצטרפות היו נמוכות מ-12 נ”ג/מ”ל ב-50.9% מהמשתתפים, ונמוכות מ-30 נ”ג/מ”ל ב-97.7% מהם. במהלך המעקב התרחשו 212 נפילות ו-74 אשפוזים חוזרים לבית החולים. בהשוואה לפיזיותרפיה רגילה, נמצא קשר בין פיזיותרפיה מורחבת ובין ירידה של 25% בשיעור הנפילות (95% CU -44% – -1%). החוקרים מציינים כי לא נצפה קשר מובהק בין טיפול בכולקלציפרול במינון גבוה ובין ירידה בשיעור הנפילות, אך הטיפול נקשר לירידה של 39% בשיעור האשפוזים החוזרים לבית החולים (95% CI -62% – -1%).

בין מגבלות המחקר ניתן לציין היעדר קבוצת ביקורת או טיפול בפלסבו.

לאור תוצאות המחקר כותבים החוקרים כי תכנית פיזיותרפיה מורחבת הובילה לצמצום שיעור הנפילות אך לא האשפוזים החוזרים, בעוד שטיפול בכולקלציפרול במינון 2000 IU/d הוביל לצמצום שיעור האשפוזים החוזרים אך לא שיעור הנפילות. לפיכך, הם מסכמים כי שילוב של 2 הגישות עשוי להיות מועיל בצמצום הסיבוכים לאחר שבר בצוואר הירך, ולכן בעל משמעות קלינית.

Arch Intern Med. 2010;170:813-820.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה