אורתופדיה-פיזיותרפיה

השפעת סרט הדבקה (taping) של הפיקה על מיקום הפיקה כפי שנמדד ע”י על קול/ דר’ אבי פנסקי, עורך מדור אורתופדיה



רבים מאמינים כי סינדרום כאב הברך הקדמי מקורו לעיתים מזומנות במפרק הפטילופימוראלי וסיבתו מסלול לקוי של הפיקה (mal-tracking). לפני כשני עשורים הוצגה שיטת משיכת הפיקה ע”י סרט הדבקה על מנת לתקן את מסלול הפיקה, לשפר את חלוקת העומס במפרק הפטילופימוראלי וכך להפחית את הכאב. במספר עבודות נמצאו עדויות סותרות באשר להשפעת סרט ההדבקה על מיקום הפיקה. בנוסף יש הטוענים כי פעילות גופנית קצרה מבטלת את השפעת ההדבקה.

מטרת המאמר הייתה לבדוק את השפעת סרט ההדבקה על מיקום הפיקה מייד לאחר השימוש בסרט ההדבקה ולאחר פעילות גופנית.

שיטות: 12 נבדקים ללא כל תלונות על כאבי ברכיים השתתפו במחקר. כולם ביצעו פעילות גופנית לפחות 6 שעות בשבוע. מיקום הפיקה הוערך ע”י בדיקת על קול של הפיקה ב 20 מעלות כיפוף של הברך לפני ההדבקה, לאחריה ולאחר פעילות גופנית, שכללה 25 צעדי טיפוס על מדרגה תוך דקה. סרט ההדבקה הונח לרוחב הברך, כך שמשך את הפיקה מדיאלית.

תוצאות: לאחר משיכת סרט ההדבקה הפיקה סטתה מדיאלית ב 1.5 מ”מ בממוצע. לאחר ביצוע תרגול המדרגות, הסטייה המדיאלית פחתה ב 0.3 מ”מ בממוצע אך עדיין הייתה שונה משמעותית לעומת המנח ללא סרט ההדבקה. ההבדלים בסטייה המדיאלית בין 3 המצבים (ללא סרט הדבקה, עם סרט ועם סרט לאחר מאמץ) היו משמעותיים סטטיסטית.

דיון: העבודה הנוכחית תומכת ביעילות סרט ההדבקה בשינוי מיקום הפיקה. סטיית הפיקה במרחק מוחלט קטנה מאד, מילימטרים ספורים בלבד. קשה לדעת האם אמנם לשינוי כל כך קטן השפעה ביומיכאנית  משמעותית על מסלול הפיקה.

מגבלות העבודה הן מספר קטן של נבדקים, הבדלי מרחקים קטנים שחלקם מתאימים לטווח טעות המדידה. הערכת פעילות סרט ההדבקה נבדקה במתנדבים אסימפטומטים בלבד ובמנח סטטי של הברך ללא כיווץ השריר ה 4 ראשי. המחבר קורא לעבודות נוספות שיבדקו את יעילות סרט ההדבקה בכלל ובפרט לאחר פעילות גופנית אינטנסיבית ממושכת.     

Herrington Lee. The effect of patellar taping on patellar position measured using ultrasound scanning. The Knee 17(2010) 132-134

הערות העורך:

כמעט כל מטופל המתלונן על כאב ברך קדמי ( ( Ant. knee pain מאובחן כסובל מכאב פטילופימוראלי. רוב המתלוננים נשלחים לפיזיותיראפיה והטיפול מתרכז בד”כ בפיקה ובמנגנון היישור של הברך. רבים מטופלים בין השאר גם בסרט ההדבקה המומלץ גם לשעות הפעילות.

האם הסרט עוזר ואם הוא אכן משפר את תלונת המטופל האמנם המנגנון הוא שינוי מסלול הפיקה?

המאמר נתן תשובה חלקית בלבד. לסרט ההדבקה יש כנראה השפעה סטטית על מיקום הפיקה וההדבקה שבוצעה בידיים מנוסות, ממשיכה כנראה לאחוז את הפיקה בסטייה של מספר מילימטרים.

האם האפקט נשמר בזמן תנועה של הפיקה כשהיא נתונה במעמקי ה femoral groove? האם משיכה של השריר ה 4 ראשי מבטלת את השפעת סרט ההדבקה? האם לסטייה של מילימטרים ספורים יש בכלל משמעות קלינית? אין תשובה ברורה לשאלות אלו ולמרות זאת מספר הספורטאים הפעילים, המתהדרים בסרטי הדבקה המעטרים את כתפיהם, ברכיהם וכפות רגליהם הולך ועולה. אולי מישהו מהפיזיותראפיסטים ירים את הכפפה שהשליך הכותב, יתכנן ויבצע מחקר יסודי, פרוספקטיבי, על מספר מטופלים גדול על מנת להחליט האמנם יש בכלל ערך ל Taping (אמנם לשון זכר, אך הקריאה גם לפיזיותראפיסטיות כמובן!) 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה