אורתופדיה-פיזיותרפיה

טיפול הורמונלי לסרטן הערמונית מגדיל סיכוי לפיתוח שברים(J Urol)


טיפול בסרטן הערמונית ע”י אגוניסט להורמון המופרש מההיפותלמוס, GnRH (gonadotropin-releasing hormone agonists ) גורם להגדלת הסיכון לפיתוח שברים, זאת עפ”י מחקר חדש שהתפרסם בינואר 2006 בכתב העת  Urology”.

מס’ מאמרים רטרוספקטיבים הוכיחו כי האגוניסט ל- GNRH גורם לירידה משמעותית בצפיפות העצם, וכך בעצם מגדיל סיכוי לשברים בגברים שמקבלים טיפול זה לסרטן הערמונית.

במחקר, נבדקו  12120 גברים חולים בסרטן הערמונית. 3779 מחולים אלו טופלו באגוניסט ל- GNRH, ו- 8341 גברים חולים בסרטן הערמונית שלא טופלו באגוניסט זה. הוצאו מהמחקר גברים שהיה חשד כי יש להם גרורות לעצמות, כי הן בעצמן יכולות לגרום לנטייה מוגברת לשברים.

נמצא, שבקבוצת הגברים שטופלו באגוניסט ל- GNRH היה שיעור גבוה יותר של שברים

ב- 21% מקבוצת הביקורת שלא קיבלה טיפול זה. בנוסף, נמצא שיעור גבוה יותר בקבוצת המטופלים ב- GNRH שיעורים גבוהים יותר לשבירת עצם הירך ושברים בעמוד השדרה  76% ו-28% בהתאמה, בהשוואה לקבוצת הביקורת שלא קיבלה טיפול זה.

החוקרים מסייגים ואומרים, כי מלבד הטיפול ב- GNRH יש לקחת בחשבון פקטורים כמו גיל ותחלואה נוספת בגברים אלו שהם מהווים גורמי סיכון בלתי תלוי לפיתוח מוגבר של שברים.

מסקנות החוקרים הן, שבגברים שמטופלים באגוניסטים ל- GNRH יש לערוך מעקב מסודר אחרי צפיפות העצם ולתת טיפול מניעתי לפיתוח אוסטאופורוסיס שיכול לגרום לשברים לאחר מכן.

על כן, החוקרים ממליצים על בדיקות צפיפות עצם בתכיפות רבה, פעילות בונה עצם, תוספת של ויטמין D וקלציום וטיפול בביספוספנטים בגברים אלו. 

החוקרים חושבים כי ,יש לעשות מחקרים נוספים על מנת להעריך את יעילות האמצעים הפרמקולוגיים שיש באמצעתנו על מנת למנוע שברים בגברים המטופלים באגוניסטים של GNRH.

יש לנסח פרוטקול לשמירה על בריאות העצם בחולים שמקבלים טיפולים אנטי- אנדרגונים דוגמת אגוניסטים ל- GNRH.

J Urol 2006;175:136-139.

קישור לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה