אורתופדיה-פיזיותרפיה

צריכת beta-cryptoxanthin עשויה להפחית את הסיכון לחלות בפוליארתריטיס דלקתי (Am J Clin Nutr)

מחקר חדש מעיד, בהתאם לתוצאות דיווחים קודמים, כי צריכה יומת של כמות beta-cryptoxanthin המצויה בכוס אחת של מיץ תפוסים מפחיתה את הסיכון לחלות בפוליארתריטיס דלקתי. הממצאים העולים ממחקרים אפידמיולוגיים מצביעים על כך ש-carotenoids עשויים להפחית את הדלקת בשל השפעותיהם האנטי-אוקסידנטיות.

החוקרים ניתחו נתונים שהתקבלו במחקר פרוספקטיבי שנערך ביותר מ-25,000 נבדקים בכדי לבחון את הקשר בין ה-carotenoids בתפריט לבין הסיכון ללקות בפוליארטריטיס דלקתי. מעקב נערך אחר הנבדקים בין השנים 1993-2001 בכדי לעקוב אחר הופעת פוליארתריטיס שהוגדר כסינוביטיס המשפיע על שתי קבוצות מפרקים לפחות.

פוליארתריטיס דלקתי התפתח ב-88 נבדקים במהלך תקופת המעקב והם הותאמו ל-176 נבדקי ביקורת. הצריכה היומית הממוצעת של beta-cryptoxanthin ו-zeaxanthin היתה נמוכה ב-40% וב-20% בהתאמה בקרב החולים, בהשוואה לנבדקי הביקורת. בניגוד לכך, צריכת ה-lutein וה-lycopene לא נבדלו באופן מובהק סטטיסטית בין שתי הקבוצות.

אנליזה נוספת מראה כי בקרב הנבדקים המצויים בשלישון העליון מבחינת צריכת ה-beta-cryptoxanthin וה-zeaxanthin מצויה סבירות פחותה ב-50% להתפתחות פוליארתריטיס דלקתי, בהשוואה לאלו המצויים בשלישון התחתון. בנוסף, הקשר לצריכת ה-beta-cryptoxanthin נשמר גם לאחר התאמה לצריכות האנרגיה והחלבונים הכוללות ולסטטוס העישון של הנבדקים.

החוקרים מסכמים כי המידע מתווסף לעדויות הקיימות אודות פעילותם המגוננת של כמה אנטי-אוקסידנטים תזונתיים, כמו beta-cryptoxanthin ו-zeaxanthin וכמו ויטמין C, כנגד התפתחות פוליארתריטיס דלקתי.

לידיעה במדסקייפ

Am J Clin Nutr 2005;82:451-455.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה