אורתופדיה-פיזיותרפיה

אינטרקציות קטלניות נצפות בין clarithromycin לבין colchicine (ה-Clin Infect Dis)

תוצאותיו של מחקר רטרוספקטיבי מעידות כי מתן במקביל של clarithromycin ושל colchicine מגדיל את הסיכון להופעת תגובת רעילות קטלנית של colchicine, במיוחד בקרב חולים הסובלים מתפקוד כלייתי לקוי.

החוקרים מסבירים כי חולים קשישים רבים הסובלים מדלקת ריאות מפתחים מחלת שיגדון (gout) אקוטית במהלך האישפוז. בהתבסס על תצפיות קודמות הנוגעות לאינטרקציות קטלניות בין שתי התרופות, בחנו החוקרים את התוצאות בחולים שאושפזו בבית חולים בהונג-קונג בין השנים 1997-2004 ונטלו את הטיפול המשולב במהלך האישפוז.

החוקרים זיהו 116 חולים, 88 שנטלו את שני הטיפולים במקביל ו-28 שנטלו אותם זה אחר זה. 9 חולים (10.2%) בקרב אלו שנטלו את הטיפולים במקביל ואחד מאלה שנטלו אותם באופן עוקב (3.6%) נפטרו בתוך 28 ימים לאחר האישפוז. גורם המוות היה דלקת ריאות ב-6 מהם, כשל כליות כרוני אקוטי ב-2 מהם, אי-ספיקת לב גדשתית בחולה אחד וכשל רב-מערכתי בחולה אחד.

באנליזה מרובת משתנים, נמצא כי משך ארוך יותר של חפיפה בנטילת שתי התרופות (ערך RR של 2.16, ערך p < 0.01), פגיעה כלייתית התחלתית (ערך RR של 9.1, ערך p < 0.001), והתפתחות פנציטופניה במהלך האישפוז (ערך RR של 23.4, ערך p < 0.001) חזו באופן בלתי-תלוי תמותה בקרב החולים.

החוקרים מציעים כי האינטרקציה הקטלנית נגרמת בשל עיכוב אנזים הציטוכרום P450, הוא CYP3A4, ומערכת העברת ה-P-glycoprotein של ה-clarithromycin, דבר המגביר את הזמינות הביולוגית של ה-colchicine.

החוקרים מזהירים כי אין לרשום את שתי התרופות במקביל, במיוחד בחולים הסובלים מאי-ספיקת כליות כרונית. הם מוסיפים כי במידה ויש חובה לרשום חומר ממשפחת ה-macrolide במקביל ל-colchicine, יש לשקול שימוש ב-azithromycin משום שהוא מופרש ברובו ללא שינוי במיצי המרה ואיננו משפיע על המטבוליזם של ציטוכרום P450 ומערכת העברת ה-P-glycoprotein.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה