אורתופדיה-פיזיותרפיה

האם יש תועלת במתן תוספי סידן למתבגרות ? (Am J Clin Nutr)

שני מחקרים חדשים בדקו, האם טיפול בתוספי סידן במתבגרות יכול להעלות את צפיפות העצם (BMD) הכוללת בגוף, ואם האפקט נשאר לאורך ההתבגרות.

המחקר הראשון בוצע בבית חולים רמב”ם בישראל, והוא כלל 96 נערות בגיל ממוצע של 14.  במשך שנה, 49 מהנערות קיבלו טיפול בתוספי סידן (1000 מ”ג סידן ביום) ו- 47 בפלצבו. המעקב אחרי הנערות נמשך 3.5 שנים מתום הטיפול.

נמצא כי צפיפות העצם נטתה להיות גבוהה יותר בקבוצה שטופלה בסידן. מובהקות סטטיסטית נמצאה רק בנערות עם היענות של מעל ל- 75%. בניתוח הנתונים עלה, כי הטיפול בתוספי סידן וזמן הטיפול היו גורמים מנבאים חיוביים לצפיפות עצם גבוהה. גיל ומשקל היו גורמים מנבאים שליליים.

לפי החוקרים, ממצאי המחקר תומכים בהשערה, כי מתן תוספי סידן למתבגרות, מביא לצפיפות עצם גבוהה יותר, אפקט שנשאר לאורך שנים.

המחקר השני נערך בארה”ב, והוא כלל 226 ילדות בסביבות גיל 11. מאה עשרים ושלוש מהילדות קיבלו טיפול בתוספי סידן (1000 מ”ג סידן ביום) ו- 103 קיבלו טיפול בפלצבו. מאה שבעים ותשע בנות סיימו 7 שנים של מחקר והשאר הפסיקו אחרי 4 שנים.

אחרי 4 שנים של טיפול, החוקרים דיווחו על הבדלים משמעותיים ב- BMD הכולל בגוף וב- BMD של עצם הרדיוס, אך ההבדלים נעלמו לאחר מכן. בתום 7 שנות טיפול נשארו רק הבדלים מעטים בין הקבוצות.

לפי החוקרים, ממצאי המחקר מראים כי הנחיצות של טיפול בתוספי סידן הוא תלוי תרבות וגזע, וכי כל מדינה צריכה לקבוע מדיניות עצמאית לגבי טיפול שכזה.

Am J Clin Nutr 2005;81:168-188.

לידיעה המלאה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה