אורתופדיה-פיזיותרפיה

תרופות נוגדות דיכאון עלולות להשפיע על גדילת העצם

עוד ועוד דאגות עולות בנוגע לבטיחות השימוש בתרופות נוגדות הדיכאון השכיחות בקרב ילדים. מחקרים בבעלי חיים מעידים כי שימוש בפרוזק ובתרופות אחרות ממשפחת מעכבי reuptake ספציפיים של סרטונין (SSRI) בילדים עלול לגרור התפתחות עצמות חלשות יותר בבגרות.

הממצאים מופיעים רק שבועיים לאחר שמחקר אחר שנערך בבעלי חיים מצא קשר בין שימוש בתרופות נוגדות דיכאון ממשפחת ה-SSRI כגון פרוזק לבין סיכון מוגבר להופעת הפרעות דיכאון וחרדה בהמשך החיים.  בנוסף, לפני פחות מחודש, הורו פקידי הממשל ליצרנים להוסיף אזהרות בהתוויות נוגדי הדיכאון מסוג SSRI בנוגע לעליה אפשרית במחשבות ובהתנהגות האובדנית בקרב ילדים ומתבגרים הצורכים את התרופות.

ד”ר Fassler, פסיכאטר ילדים, מזהיר כי הממצאים החדשים בנוגע לתרופות אלה עלולים להוביל לתת-טיפול בילדים ובמתבגרים הסובלים מדיכאוןץ הוא העיד בשימוע שערך ה-FDA בחודש ספטמבר.

הוא מסביר בראיון כי תרופות נוגדות דיכאן ממשפחת ה-SSRI עשויות לסייע מאוד בחלק מהילדים ומהמתבגרים הסובלים מדיכאון, אך לא בכולם. הוא מוסיף כי טיפול תרופתי בלבד איננו מהווה לרוב התערבות מספקת לטיפול בהפרעות פסיכיאטריות מורכבות בילדים.

במחקר שפורסם זה עתה, נמדדה התפתחות העצמות מהלידה ועד לבגרות בקבוצת עכברים שגודלו לחקות מצב חשיפה לתרופות SSRI. בהשוואה לעכברים נורמליים, בעכברים המהונדסים גנטית נמצאו עצמות קטנות יותר ובפחות צפופות במהלך ההתפתחות. התופעה נצפתה גם בקבוצת עכברים נורמליים שנחשפו לפרוזק בשלב מוקדם בחייהם. הממצאים מפורסמים במהודת כתב העת Endocrinology באינטרנט.

החוקר הראשי, פרופסור Warden, מסביר בראיון כי העצמות בעכברים שנחשפו לתרופה לא היו קצרות יותר, אך הן היו צרות יותר ומסת העצם היתה פחותה. הוא מציין כי הדבר משמעותי במיוחד משום שידוע שבריאות העצם בגילאים צעירים חשובה להבטחת בריאות העצם במהלך הבגרות.

הוא מוסיף כי מחקרים שקשרו בין מסלולי הסרטונין לבין צמיחת העצמות הובילו אותו ואת קבוצתו לבצע את המחקרים בחיות הניסוי. תרופות נוגדות דיכאון מקבוצת ה-SSRI משבשות מסלולים אלה , ולכן הועלתה ההשערה שהן עלולות לעכב את צמיחת העצמות.

פרופסור Warden מסביר כי הממצאים מעלים שאלות נוספות בנוגע להשפעת תרופות ה-SSRI על התפתחות העצמות שיש לבדוק אותן במחקרים שיערכו בבני אדם.

תרופות נוגדות דיכאון אחרות, כמו Cymbalta ו-Effexor, משפיעות גם כן על רמות הסרטונים ולכן יתכן שגן להן השפעה דומה.

אחד המחקרים שנערכו בנושא הוצג בחודש שעבר במפגש של ה-American Society of Bone and Mineral Research. החוקרים דיווחו על עליה באובדן מסה מעצם הירך בקרב נשים בגיל הבלות שנטלו תרופות נוגדות דיכאון ממשפחת ה-SSRI. הנבדקות שצרכו תרופות נוגדות דיכאון איבדו עצם בקצב כמעט כפול בהשוואה לנבדקות שלא צרכו תרופות אלה.

פרופסור Warden מסביר כי עדיין קיימות יותר עדויות קליניות התומכות בשימוש בתרופות נוגדות דיכאון ממשפחת ה-SSRI ברבים מהילדים ובני הנוער הסובלים מדיכאון חמור.

עוד מוסבר כי דיכאון הוא בעיה חמורה מאוד בילדים ובמתבגרים וכי מחקרים מעידים שמעל 40% מהחולים יבצעו לפחות ניסיון ההתאבדות אחד וכי דיכאון מעלה את הסיכון לשימוש בסמים ולבעיות בבית ובבית-הספר. החדשות הטובות הן שניתן לעזור לרוב הילדים הסובלים מדיכאון והטרגדיה הינה שעדיין ישנם כל-כך הרבה ילדים שאינם מקבלים את טיפול לו הם זקוקים.

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה