אורתופדיה-פיזיותרפיה

הפרעת זכרון בקרב נשים פוסטמנופאוזליות המשתמשות באסטרוגן ,JAMA, מתוך jc 420, בתשלום למעט מנויי הגורנל

הפרעות זיכרון הקשורות לגיל פוגעות בחמישית עד שליש מהאוכלוסיה המבוגרת וכרוכות במחיר אישי, משפחתי וחברתי גבוה. קיימות עדויות מעבדתיות המצביעות על אסטרוגן כבעל השפעה חיובית על תפקוד מערכת העצבים המרכזית. מחקרי התבוננות הצביעו על שיפור מסויים התפקוד הקוגניטיבי בנשים פוסט מנפאוזליות הנוטלות טיפול הורמונלי חליפי, אך מחקרים קליניים מבוקרים הניבו תוצאות סותרות.

מחקר ה- Women’s Health Initiativeכלל שני מחקרים מבוקרים שבחנו טיפול הורמונלי חליפי בנשים לאחר חדילת הוסת: מחקר שבחן טיפול באסטרוגן מצומד ממקור סוסי (conjugated equine estrogen) בנשים לאחר כריתת רחם ומחקר נוסף שבחן טיפול באסטרוגן ופרוגסטין בנשים עם רחם תקין. ה- Women’s Health Initiative Memory Study היא זרוע של המחקר שהתמקדה בהשפעות הקוגניטיביות של טיפול באסטרוגן ופרוגסטין או אסטרוגן בלבד.

תוצאות מחקר ה-WHI שבחן טיפול משולב באסטרוגן ופרוגסטין הצביעו על סיכון מוגבר לדמנציה בקבוצת הטיפול ללא עדות לתועלת מבחינה קוגניטיבית. ב-1 במרץ 2004 הופסק מחקר ה-WHI שבחן טיפול באסטרוגן בלבד בשל עלייה בסיכון לשבץ בקבוצת הטיפול והעדר עדות להשפעה על מחלות קרדיו-וסקולריות אחרות.

מטרת זרוע זו של מחקר ה-WHI לבחון האם טיפול הורמונלי באסטרוגן בלבד משפיע על התפקוד הקוגניטיבי הכללי בנשים פוסט-מנפאוזליות.

מחקר אקראי, כפול סמיות, מבוקר פלצבו זה בחן את השכיחות של דנמציה בנשים בגיל 65 עד 79 הגרות בקהילה שעברו כריתת רחם לפני תחילת המחקר. החל מ-1995 גוייסו קרוב ל-3000 נשים ללא דמנציה שהיו במעקב עד סיום המחקר ב-29 בפברואר 2004.

המשתתפות חולקו אקראית לקבלת כדור אחד ביום שהכיל 0.635 מ”ג אסטרוגן מצומד ממקור סוסי או פלצבו. התפקוד הקוגניטיבי הכללי נבחן מידי שנה בעזרת ה- Modified Mini-Mental State Examination.

במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 5.4 שנים, ערכי המיני-מנטל הממוצעים היו נמוכים במידה קלה, אך משמעותית סטטיסטית, בקבוצת הטיפול באסטרוגן. ההשפעות שליליות של טיפול הורמונלי חליפי היו בולטות יותר בנשים עם תפקוד קוגניטיבי נמוך יותר בתחילת המחקר. בנשים שטופלו באסטרוגן מצומד בהשוואה לפלצבו נמצא סיכון יחסי של 1.47 לירידה של 10 יחידות במבחן המיני-מנטל.

החוקרים מסכמים שעבור נשים מעל גיל 65 טיפול הורמונלי חליפי נמצא כבעל השפעות שליליות על התפקוד הקוגניטיבי, השפעה שלילית זו היתה משמעותית יותר בנשים עם תפקוד קוגניטיבי ירוד לפני התחלת הטיפול.

הערת העורך: דנו כאן לפני מס’ מגזינים במודל קבלת החלטות הנוגע לשימוש בתחליפי הורמונים בקרב נשים פוסטמנאופוזליות. מחקר זה מספק לנו נתון נוסף שיש לקחתו בחשבון, בעיקר בנשים מבוגרות עם תפקוד קוגנטיבי בעייתי.

למאמר


Conjugated Equine Estrogens and Global Cognitive Function in Postmenopausal Women, Women’s Health Initiative Memory Study , Mark A. Espeland et al, JAMA. 2004;291:2959-2968.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה