מהימנות בין בודקים בבדיקות יציבות של הכתף


שלומית בושי- עורכת מדור פיזיותרפיה

בדיקות יציבות של הכתף הן כלי חשוב בהערכה ותכנון הטיפול במצבים של חוסר יציבות של הכתף. לפיכך, דיוק בבדיקות אלה חשוב מאוד. במחקר הנכחי ביקשו לבדוק את מידת המהימנות בין בודקים שונים (interexaminer reliability) בבדיקות יציבות של הכתף השכיחות בשימוש בקליניקה.

במחקר השתתפו 13 נבדקים סימפטומטיים עם תלונות המחשידות לחוסר יציבות של הכתף, ללא היסטוריה של ניתוחים בכתף וללא הגבלה בטווחי התנועה.

כל משתתף נבדק על ידי ארבעה בודקים שונים שלא ידעו את תוצאות הבדיקות של הבודקים האחרים.

ניתן לחלק את הבדיקות שנעשו לבדיקות שמטרתן להעריך את חוסר היציבות של הכתף: Load and shift test , Sulcus sign ובדיקות לפרובוקציה של סימפטומים: Apprehension test, Relocation test, Relaese test , Augmentation test.

תוצאות המחקר הראו כי בדיקות ה- load and shift היו יותר מהימנות כשבוצעו בשכיבה על הגב לעומת בישיבה. כמו כן, לבדיקת חוסר יציבות קדמית המהימנות גבוהה ביותר כשהכתף במנח של abduction 90°, ואילו בחוסר יציבות אחורית המהימנות הגבוהה ביותר היא ב- 20° abduction.

בדיקת ה- sulcus sign נמצאה תקפה ומהימנה לבדיקת חוסר יציבות רב כיוונית.

לגבי הבדיקות הפרובוקטיביות, המהימנות בין הבודקים היתה הטובה ביותר כאשר החרדה שימשה כקריטריון לתוצאה חיובית ולא הכאב. כאשר הכאב לבדו שימש כקריטריון לבדיקה חיובית היתה ההתאמה הנמוכה ביותר בין הבודקים. כמו כן, relocation testו- release testנמצאו מהימנות יותר מ- apprehension test ו- augmentation test.

Tzannes A. Paxinos A. Callanan M et al. An assessment of the interexaminer reliability of tests for shoulder instability. J Shoulder Elbow Surg 2004;13:18-23.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה