אורתופדיה-פיזיותרפיה

סטרואידים אנבוליים עשויים לשפר תוצאות תיקון ניתוחי של קרע בגידי הכתף

מחקר חדש מוצא כי מתן סטרואידים אנבוליים עשוי לשפר את התיקון הניתוחי של קרע נרחב או חוזר בגידי ה-rotator cuff בכתף.

פציעות אלה לא מופיעות רק באתלטים מיומנים, והן מופיעות לעיתים קרובות בקרב אתלטים מבוגרים, שחקני טניס וגולף לשעבר.  

ד”ר Banes, פרופסור לאורתופדיה ולהנדסה ביו-רפואית, פיתח גיד ביו-מהונדס שנכלל באופן ניכר בניסויי המחקר. הוא פיתח פלטת רקמה ייחודית שבה תאים בג’ל קולגן נוזלי יוכלו להשתנות בעצמם וליצור מטריקס או מבנה דמוי-רקמה. עומס מכני יוכל להיווצר על מבנה במערכת בקרת לחץ המבוקרת באמצעות מחשב.

בשנת 2002, הוא הודיע על הצלחת מעבדתו בהנדסה ביולוגית של מודל שריר לב ניסויי הפועם באופן קצוב.  

החוקר הראשי, ד”ר Karas, מסביר כי סטרואידיםן אנבוליים מועילים למיליוני בני-אדם בכל שנה: אנשים הסובלים מחסר בהורמוני מין ונפגעי כוויות הזקוקים לשיקום המטבוליזם בכדי לתקן את הנזק ברקמות השלד והשריר. בנוסף, הם מאושרים על-ידי ה-FDA לטיפול באנמיה בשל יכולתם לסייע לגוף לייצר תאי דם.

הוא מוסיף כי מכיוון שידוע שהם יכולים לסייע בבנית מסת השרירים ובחיזוקם, חשבו החוקרים כי תכונות אלה עשויות להיות מיושמות גם ברקמת הכתף וכי הגיד הביו-מלאכותי של Banes יכול להוות מודל ניסויי מתאים.  

במחקר זה, מסביר ד”ר Karas, נקצרו ובודדו תאי גיד מסוג upraspinatus מהחולים במהלך ניתוח ב-rotator cuff. התאים גודלו במדיום המתאים עד להתאחדות וליצירת מודל הגיד הניסויי, הגיד הביו-מלאכותי.

לפני הפעלת המאמץ המכני, טיפלו החוקרים בחלק מהרקמות המתפתחות בסטרואיד האנבולי nandrolone decoanate. הסטרואיד ניתן ישירות לתוך כלי המעבדה באמצעות פיפטה או בטפטוף.

ד”ר Karas מסביר כי מתוך הסתכלות על סוגי המטריקס של הגידים הביו-מלאכותיים שטופלו בסטרואיד האנבולי ובהפעלת עומס מכני עליהם נראתה בבירור עליה משמעותית  בתכונותיהם הביו-מכניות.

הוא הוסיף כי הגידים היו קטנים יותר, צפופים יותר, חזקים יותר, גמישים יותר, ובעלי תכונות עיצוב מחדש טובות יותר, בהשוואה לתאי הרקמה שלא טופלו בסטרואיד או שלא הועמס עליהם מתח מכני. גידים אלה הגיבו טוב יותר לעומס ויצרו גיד בעל מראה תקין יותר, לעומת מטריקס לא מאורגן שנצפה בגידים הביו-מלאכותיים שלא טופלו.

לכן, הוא מציין, נראה כי עומס וסטרואיד אנבולי פועלים באופן סינרגיסטי לשיפור מאפייני הגיד.

הוא מסביר כי למחקר השלכות קליניות הכוללות אפשרות שבה מטריקס גיד ביו-מלאכותי יסייע לגישור הפער בין המחסור ברקמות לבין המצב הנורמלי- כלומר גישור החללים הנותרים בעקבות הניתוחים לתיקון קרעים גדולים ב-rotator cuff.

בעתיד הקרוב יותר, עשויות השלכות המחקר להיות מיושמות בריפוי הגידים שנקרעו או התכווצו לזמן ממושך, לאחר הניתוח.

הוא מסביר כי מנתחים אורטופדיים, בייחוד אלה המתמחים בכתף, נוטים להתקל בדילמה: תיקון ה-rotator cuff עלול להפוך לקשה במיוחד בכמה מצבים: גיד שעבר אטרופיה ודגנרציה, וגיד שנקרע לפני זמן רב. במילים אחרות – קרע שאיננו חדש.

לדבריו, מתן תרופות המאושרות על-ידי ה-FDA במינון נכון לתקופות מתאימות עשוי לסייע בשינוי ריפוי הגיד אל העצם בתקופה שלאחר הניתוח, והצעד הבא הוא שימוש בסטרואידים אנבוליים במודל בבעלי-חיים.  

ד”ר Karas מסכם כי רוב החולים הם בגילאי 50-70 שנים והשנים האתלטיות כבר מאחוריהם, אולם, רבים מהם פעילים מאוד.

לדבריו, אנשים המשחקים טניס וגולף, מיוצגים ברוב המרפאות האורטופדיות הרבה יותר מאשר שחקנים מקצועיים ואתלטים.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה