אורתופדיה-פיזיותרפיה

יעילות ארוכת טווח של הזרקת קורטיקוסטרואידים לברך, מתוך jc 417 בתשלום, למנויים – חינם!!

כאבים בברכיים היא תלונה נפוצה יחסית.

כרבע מהאנשים מעל גיל 55 בבריטניה והולנד סובלים מכאבים ממושכים, וכשישית יפנו בשל כך לרופא המשפחה. אוסטאוארתריטיס (Osteoarthritis) היא הסיבה השכיחה ביותר להגבלה בתנועה במבוגרים, כ 10% מהמטופלים מעל גיל 55 סובלים מאוסטאוארתריטיס הגורמת לכאבים ומוגבלות, כרבע מהם סובלים ממגבלה חמורה.

משום שאין פתרון לבעיה, מלבד החלפת מפרק ברך, הטיפול מכוון להקלה על הכאבים ושיפור התפקוד.

זריקות תוך-מפרקיות של סטרואידים הן טיפול מקובל לאוסטאוארתריטיס של הברך. על-פי עדויות קליניות התועלת בטיפול זה קצרה, ובדרך-כלל נמשכת שבוע עד 4 שבועות. הועלה חשש שטיפול ממושך עלול לגרום להרס המפרק ואטרופיה של הרקמות, אך מחקרים שבחנו מנגנוני נזק סחוסי, נטו לייחס את הנזק למחלה ולא לטיפול בסטרואידים.

מחקר זה ביצע מטה-אנליזה של מחקרים מבוקרים במטרה לקבוע האם זריקות תוך מפרקיות של קורטיקוסטרואידים יעילות יותר מזריקות פלצבו בשיפור התסמינים של אוסטאוארתריטיס של הברך.

ממחקרים באיכות גבוהה נמצא סיכוי גבוה פי 2 לשיפור בתסמיני אוסטיאוארתריטיס של הברך 16 עד 24 שבועות לאחר זריקה תוך מפרקית של קורטיקוסטרואידים בהשוואה לזריקת פלצבו. יש צורך לטפל ב 4.4 מטופלים על מנת להשיג שיפור משמעותי במטופל אחד. כמו כן נמצאה עדות לשיפור התסמינים בשבועיים שלאחר הזריקה, כאשר על מנת להשיג שיפור במטופל אחד היה צורך לטפל ב 1.3 עד 3.5 מטופלים.

לסיכום, יש עדות לכך שטיפול בזריקות קורטיקוסטרואידים תוך מפרקיות משפרות תסמינים של אוסטאוארתריטיס של הברך בטווח הקצר (עד שבועיים) וכן בטווח הארוך (16 עד 24 שבועות) .

יתכן שיש צורך במינון של 50 מ”ג פרדניזון על מנת להשיג שיפור ארוך טווח.

הערת העורך: יש כידוע גם מגוון של טיפולים תרופתיים פומיים להקלת כאבים ושיפור התפקוד של הסובלים מאוסטאוארתריטיס.

למדנו כאן שזריקות קורטיקוסטרואידים תוך מפרקיות הן יעילות גם בטווח הארוך יותר, אך יש לקחת בחשבון שימוש במינון של 50 מ”ג (או שווה ערך בסטרואיד אחד) של פרדניזון.

ע”פ מטה-אנליזה זו הטיפול למשך תקופה של עד שנתיים, כולל הזרקות חוזרות היה נסבל ובטוח, נקודה חשובה לאור העובדה ששיעור ניכר מהמטופלים הסובלים מאוסטאורתריטיס הם מבוגרים השייכים לקבוצת סיכון לפתח סיבוכים גסטרואינטנסיאלים כתוצאה מטיפול בתרופות מקבוצת ה –    NSAID’S   , בנוסף יש לקחת בחשבון כי לעיתים זריקות אלו עלולות לגרום להפרעה במאזן הסוכר וכן לזיהומים מקומיים או תוך ברכיים.

למאמר


Corticosteroid injections for osteoarthritis of the knee: meta-analysis

Bruce Arroll, Felicity Goodyear-Smith

BMJ 2004;328:869 (10 April), doi:10.1136/bmj.38039.573970.7C (published 23 March 2004)

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה