אורתופדיה-פיזיותרפיה

תופעות גיל המעבר – לא רק אצל נשים…בגיל 60 שליש מהגברים צפויים לסבול מחוסר בטסטוסטרון, דיווח על מחקרו של פרופ’ לובושיצקי מבי”ח העמק

הידיעה הועברה ע”י דוברת מרכז רפואי העמק:

תופעות גיל המעבר קיימות גם אצל גברים, כך מאשר מחקר שבוצע במרכז רפואי העמק ע”י פרופ’ רפי לובושיצקי, מנהל המכון האנדוקריני במרכז רפואי “העמק” וחוקר בפקולטה לרפואה בטכניון.

במסגרת המחקר נבדקה קבוצת גברים בגילאי 42 53 מול קבוצת ביקורת שכללה גברים בגילאי 21 25.

מטרת המחקר היתה לבדוק האם הגברים בגיל המעבר מפרישים כמות פחותה של טסטוסטרון מן הגברים הצעירים. למשתתפים במחקר נלקחה בדיקת דם כל רבע שעה על פני לילה שלם ובעודם ישנים ונעשתה השוואה ברמות ההורמון בכל אחד משלבי השינה. נמצא כי בגיל 42 53 הפרשת ההורמון נמצאת בירידה, מה שמאפשר את תופעת גיל המעבר בגברים.

לדברי פרופ’ לובושיצקי, לירידה ברמות הטסטוסטרון חשיבות רבה לאור העדויות כי גברים בגיל המעבר מגלים עליה בהשמנה, ירידה בצפיפות העצם, שינויים בתפקודי ריאות ועליה בשכיחות של דום נשימה בשינה. כל הגורמים הללו מצביעים על קיום תסמונת מטאבולית שחושפת גברים בגיל המעבר להאצת מחלות דופן כלי הדם ושכיחות יתר של מחלות דם טרשתיות.

פרופ’ לובושיצקי ציין כי קיים טיפול לתופעות גיל המעבר אצל גברים, ורצוי להתייעץ עם רופא אנדוקרינולוג.

מחקרו של פרופ’ לובושיצקי פורסם באחרונה ב”כתב העת של החברה האמריקנית לאנדוקרינולוגיה ומטבוליזם”.

בראיון ל- e-Med , לשאלתנו אם לתופעות גיל המעבר בקרב גברים יש מאפיינים הדומים לאלה המוכרים לנו אצל נשים ( גלי חום, דיכאון, לחץ, עיפות, איבוד מסת עצם, קרירות מינית) הסביר פרופ’ לובושיצקי שתופעות אלה לא נצפו אצל גברים. גם בקרב התפקוד המיני , מרגיע לובושציקי, לא זוהתה ירידה או פגיעה כתוצאה מהירידה ברמת ההורמון שהייתה משמעותית (50% ירידה) ומובהקת.

במחקר המדווח הושוותה כאמור רמת הטסטוסטרון בקרב 10 גברים מבוגרים מול צעירים. המשמעות הקלינית של הירידה ברמות ההורמון, מדגיש פרופ’ לובושיצקי, היא הנטייה הגוברת להשמנה, הסיכון לאיבוד מסת עצם ויצירת תנגודת אינסולין.

מה אם כן הטיפול המומלץ במקרה של ירידה בטסטוסטרון ? פרופ’ לובושיצקי מציע במקרים אלה לגלות עירנות לנושא הסיכון להשמנה , וכן השלמה סלקטיבית של טסטוסטרון. לדבריו, לג’ל טסטוסטרון יש ספיגה טובה ומוכחת וזו צורת הגשה סבילה ונוחה.

כמו כן יש לקחת בחשבון שבעיות של דום נשימה הקשורות גם להשמנה עלולות להופיע בשכיחות גבוהה יותר בחסר טסטוסטרון.

קצב הירידה השנתי ברמת ההורמון החל מגיל 40 היא של כ- 2% בשנה, מסביר פרופ’ לובושיצקי. בגיל 60 , כשליש מהגברים צפויים להגיע לחסר משמעותי של ההורמון. לכן, חשוב לעקוב אחר רמת הטסטוסטרון בגברים מבוגרים, ולטפל בהתאם.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה