אורתופדיה-פיזיותרפיה

איבוד עצם בחולי קרונס אינו קשור בשימוש בסטרואידים

אוסטאופניה שכיחה בחולים עם מחלת קרונס (crohn’s disease), בייחוד באלו שסובלים מהמחלה זמן ממושך. אולם האוסטאופניה אינה נגרמת משמוש בסטרואידים, קובע מחקר קנדי חדש.

אוסטאופורוזיס קיימת ב- 30% עד 50% מחולי קרונס כאשר מעריכים שהאתיולוגיה לכך הינה מולטי-פקטוריאלית. החוקרים ביקשו להעריך את הקשר בין משך המחלה ושימוש בסטרואידים לבין התפתחות האוסטאופורוזיס.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 11 נשים ו- 17 גברים בגיל ממוצע של 40.7 שנים הסובלים ממחלת קרונס. החוקרים בדקו את הצפיפות המינרלית של העצם ומספר פקטורים ביוכימיים הקשורים במצב העצם ואת צריכת הסטרואידים של החולים (ממוצע של 17.2 גרם פרדניזון).

אוסטאופניה של עמוד השדרה נתגלתה ב- 19 חולים. הפחתה חמורה בצפיפות עמוד השדרה אובחנה ב- 5 מתוכם. אוסטאופניה של מפרק הירך הופיעה ב- 10 חולים. למשך המחלה היתה השפעה ניכרת על צפיפות העצם ובחולים בהם המשך עלה על שנתיים נמדדו ערכים נמוכים משמעותית לעומת בעלי מחלה קצרה יותר.

לא נמצא מתאם בין מינון סטרואידים מצטבר לבין צפיפות העצם או לסמנים ביוכימיים הקשורים בתחלופה שלה. מינון הסטרואידים לא היה קשור בסיכון לשברים של החוליות.

החוקרים כותבים כי בחולי קרונס קיימת צפיפות עצם נמוכה הקשורה בתהליך הדלקתי הכרוני וכי יש צורך לחקור את המנגנונים הקשורים בתהליך זה.


J Musculoskel Neuronal Interactions 2003;3:3:246-250.

לידיעה ב- Doctor’s Guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה