אורתופדיה-פיזיותרפיה

מתן טופיקלי של מאלחש מפחית כאב בניקור מותני של ילודים

על-פי ממצאי מחקר אקראי שפורסמו לאחרונה, תערובת נוזלית של מאלחשים מקומיים (ELMA) יעילה במניעת כאב בעת ביצוע ניקור מותני בילודים.

החוקרים כותבים כי ניקור מותני מבוצע באופן שיגרתי בילודים ללא אלחוש, אך לאחרונה נמצאו עדויות לכך שהילודים חווים כאב ו-stress בתגובה לגירוי המציק ועשויים לפתח אפילו קשיים בהתפתחות התקינה כתוצאה ממנו.

ELMA היא תמיסה ביחס ריכוזים 1:1 של שמן ומיים המכילה ריכוז נמוך (5%) של lidocaine ו-prilocaine hydrochloride, והיא משמשמת כמאלחש יעיל בילדים ובמבוגרים. אולם, טרם נבדקו לעומק השפעותיה על ילודים.  

החוקרים בדקו 60 ילודים ב-gestational age של 34 שבועות או יותר, שעברו ניקור מותני דיאגנוסטי. 1 גרם של EMLA או של פלצבו ניתנו באופן טופיקלי 60 עד 90 דקות לפני ביצוע הניקור. 

החוקרים מדדו את קצב הלב, את רמת הרוויה בחמצן דרך העור, ואת אופן ההתנהגות הכללי של הילוד באמצעות מצלמת וידיאו. אופן ההתנהגות דורג באמצעות ה-Neonatal Facial Coding System.

החוקרים מוצאים כי בהשוואה למדידות בתחילת הניסוי, כל הילודים חוו כאב, כפי שניכר באמצעות עליה משמעותית בקצב הלב, ירידה ברמת הרוויה בחמצן, ועל-פי אופן תגובתם.

אולם, בהשוואה לקבוצה שקיבלה פלצבו, בקבוצה שקיבלה ELMA תגובת הכאב שנמדדה היתה מאופקת באופן משמעותי. זה התבטא בממוצע נמוך יותר של קצב הלב, במיוחד בעת החדרת המחט (בקבוצת ה-ELMA נמדדו 2.3 ± 159.3 פעימות בדקה לעומת 2.7 ± 175.2 בקבוצת הפלצבו; p<.001) ובעת הוצאתה (בקבוצת ה-ELMA נמדדו 2.6 ± 153.3 פעימות בדקה לעומת 2.5 ± 167.3 בקבוצת הפלצבו; p<.001).

בנוסף, הבחינו החוקרים בתוצאה ממוצעת נמוכה יותר בדרוג ההתנהגות המעידה על כאב בעת החדרת המחט (בקבוצת ה-ELMA המדד שנצפה 0.3 ± 4.0 לעומת 0.0 ± 5.0 בקבוצת הפלצבו; p=.004) ובעת הוצאתה (בקבוצת ה-ELMA המדד שנצפה 0.3 ± 1.8 לעומת 0.3 ± 3.9 בקבוצת הפלצבו; p<.001).

לא נמצא שוני משמעותי ברמת הרוויה בחמצן בין שתי הקבוצות.

החוקרים מסכמים כי מתן ELMA הוא טיפול יעיל בהפחתת הכאב הנובע מהחדרת המחט והוצאתה במהלך ניקור מותני המבוצע בילודים.

אולם, החוקרים מציינים כי ה-stress הנובע מהניקור לא נעלם לחלוטין. לפי דבריהם מחקרים קודמים קובעים כי ההתעסקות עם התינוק והשתקתו מגבירים את עוצמת תגובתו לגירוי מכאיב.

החוקרים מוסיפים כי לא ניתן להמנע משינוי מיקומו של התינוק במהלך ניקור מותני, ו-ELMA לא משככת את ה-stress בשל שינוי מיקום זה, אך היא עשויה להפחית את הכאב בזמן החדרת המחט.  

Arch Pediatr Adolesc Med. 2003;157:1065-1070

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה