אורתופדיה-פיזיותרפיה

שברים חוזרים אצל ילדים עשויים להעיד על אוסטאופורוזיס

ילדים הסובלים משברים חוזרים עלולים ללקות באוסטאופורוזיס וצריכים לעבור סריקת צפיפות מינרלים בעצמות מסוג dual-energy x-ray absorptiometry, DEXA, כך דווח על-ידי חוקרים בועידה הלאומית של האקדמיה האמריקאית לרופאי ילדים.

הנתונים שהוצגו נלקחים ממחקר שנערך על-ידי חוקרים מהואניברסיטה הרפואית בצ’רלסטון, דרום קרולינה.

הרופאים החליטו לבצע את המחקר בעקבות מפגש חוזר ונשנה עם ילדים מסוימים שהגיעו לטיפולים בשברים. “התעניינו בשכיחות מחלת האוסטאופורוזיס בילדים”, ספר הרופא לנוכחים בועידה.

משום ש-90% ממסת העצם נוצרת בין הגילאים 12 ל- 19 שנה, “ככל שאדם יוצר מסת עצם רבה יותר עד הגיעו לבגרות, הוא זוכה להיות מוגן יותר בהמשך חייו”, לדברי הרופא. אילו יכלו הרופאים לאתר את הילדים הנמצאים בסיכון באמצעות סקירת העצם, ה- DEXA, היה ניתן להמליץ על התערבות טיפולית לבנית עצם בילדים אלה.

הרופא דיווח כי במחקר הוערכו 447 ילדים בגילאי 6-13 שנים שהופיעו לטיפול עם שבר בעקבות טראומה מינימלית. 67 מהם עברו לפחות שני שברים ו-14 חוו שלושה שברים. בנוסף אמר הרופא כי השברים לא נגרמו בשל הפרעות  בסיסיות כלשהן או בשל שימוש בסטרואידים.

16 מהילדים נשלחו לסקירת צפיפות עצם, DEXA, של עמוד השדרה ושל הירך.

הרופא בודק האם  bisphosphonate alendronate יעיל ובטוח לשימוש בילדים עם אוסטאופורוזיס. עבודתו ממומנת על-ידי המוסד הלאומי לבריאות.  

ממצאי סקירת העצם של 16 הילדים העלו כי 67% מהם סובלים מאוסטאופורוזיס. החוקרים מעריכים כי שיעור המקרים של שבר שני אצל אורטופד הינו 15% בממוצע.  

 חלק מהמשתתפים בועידה העלו שאלה לגבי תקפותה של בדיקת ה-DEXA, ותהו האם יתכן כי היא אינה אלא תמונה של תהליך הגדילה המתרחש בילדים. הרופא השיב לנוכחים כי הוא ועמיתיו השתמשו בנתונים נורמטיביים ממחקר אחר, אך ציין כי אין נורמות מיושבות לגבי צפיפות המינרלים בעצמותיהם של ילדים. 

הרופא דיווח כי כיום מבוצע על-ידי ה-NIH מחקר כדי לקבוע פרמטרים אלה, שיתפרסמו בערך תוך חודש  .

הוא מציע בדבריו בדיקת סריקת צפיפות עצם, DEXA, לילדים בגילאי 6-13 שנים שעברו לפחות שני שברים בשל טראומה מינימלית. בנוסף, על הילדים להיות מופנים לאנדוקרינולוג המתמחה בילדים במידה וצפיפות המינרלים בעצמותיהם סוטה בשני סטנדרטים מתחת לנורמה. על הרופאים ליזום הדרכה להורים ולמטופלים לגבי גורמי הסיכון לאוסטאופורוזיס, שכוללים רמת פעילות גופנית.

על המחקר להדליק נורה אדומה בקרב אורטופדים, אמר הרופא בראיון. “אנו מנסים להעלות את המודעות…שיש כאן נושא הדורש התערבות” הוא אמר, “אין זה נורמלי שילדים שוברים עצמות בקלות רבה כל-כך.”

רופא בכיר נוסף, מבית החולים Shriner ביוסטון, טקסס, הסכים עם הדברים כי על הנתונים להגיע לידיעת האורטופדים. “בעבר הנחנו כי שיעור השברים הגבוה שהופיע בילדים מסוימים נבע מכך שהם ילדים אקטיביים בלבד”, הוא אמר.

כמו כן הוסיף כי המחקר “הינו סקירה שנעשתה היטב שמספקת עדות חזקה לכך שאוסטאופורוזיס קשור בהופעת שברים חוזרים”.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה