אורתופדיה-פיזיותרפיה

טיפול לא-ניתוחי בקרע בגיד אכילס עשוי להיות עדיף מטיפול ניתוחי

 

טיפול לא-ניתוחי לקרע בגיד אכילס עשוי להיות הטיפול המועדף, כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שפורסם בגיליון ספטמבר-אוקטובר של ה- American Journal of Sports Medicine.

עדיין קיים ויכוח על הטיפול העדיף באירוע חריף של קרע סגור בגיד אכילס, כותבים החוקרים מאוניברסיטת ברן בשוויצריה. מחקר זה השווה בין תוצאות טיפול לא-ניתוחי בעזרת קיבוע הקרסול בגבס ב-23 מטופלים, לעומת 24 מטופלים שעברו תיקון של הקרע בעזרת ניתוח. שתי הקבוצות עברו טיפולים לחיזוק השרירים וחזרו להליכה עם נשיאת משקל מלאה מוקדם ככל האפשר. בדיקות מעקב נעשו ב-18 מטופלים שטופלו ללא-ניתוח 23 חודשים לאחר הפציעה וב-15 מטופלים שעברו ניתוח תיקון כעבור 49 חודשים.

בקבוצה שטופלה ללא-ניתוח נמצא יתרון על פני הקבוצה הניתוחית במהירות הקלת הכאב, חזרה להליכה ללא תמיכה וחזרה לעבודה. לא היו הבדלים משמעותיים בין הקבוצות בשביעות הרצון מהטיפול, חזרה לפעילות ספורטיבית והכוח הסופי שהושג. 

למרות ששיעור רוב הסיבוכים היה דומה בקרב שתי הקבוצות, יש לציין שהיו 4 קרעים חוזרים מוקדמים בקבוצה הלא-ניתוחית וקרע חוזר מאוחר בקבוצה הניתוחית. בקבוצה שטופלה ללא ניתוח הקרעים החוזרים היו משני סוגים: גיד בתהליך ריפוי נורמלי שעבר טראומה נוספת ונקרע באזור האיחוי, סוג זה הגיב טוב להמשך טיפול לא ניתוחי. בניגוד לכך, כאשר הגיד נקרע פרוקסימלית לפגיעה המקורית, בחיבור הגיד לעצם, ללא טראומה, היה צורך בתיקון ניתוחי.

החוקרים מסכמים כי מטופלים עם קרע חריף של גיד אכילס שטופלו ללא-ניתוח, הראו תוצאות תפקודיות דומות לקבוצה שנותחה. יש צורך במחקרים מבוקרים גדולים על מנת לקבוע ביתר דיוק מתי יש יתרון לטיפול ניתוחי בקרע חריף של גיד אכילס.

Am J Sports Med 2003;31:685-691

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה