אורתופדיה-פיזיותרפיה

שינויים ביו מכניים בישיבה עקב שינוי בתמיכות הגב והאגן

ד”ר אורי גבעון , עורך מדור אורטופדיה

כאבים בגב תחתון ממקור דיסקוגני מוחמרים בישיבה ממושכת, החיונית במקצועות רבים בעולם המודרני. למרות ההתקדמות הרבה בידע על כאבים בגב תחתון יש עלייה בשכיחות התלונות. תנועות ישיבה עלולות להגביר את הלחץ בדיסקים, וגורמי הסיכון הם עומס סטטי על השרירים וכיפוף של עמוד השדרה המתני.

בישיבה, נמצא רוב העומס של פלג הגוף העליון על האיסכיום. עומס גדול על האיסכיום קשור לעומס גבוה על עמוד השדרה המתני, והעומס משתנה בתנוחות ישיבה שונות. מושב אשר יוריד את העומס מהאיסכיום יכול גם להוריד את הלחץ בדיסקים. ישיבה עלולה להוריד את הלורדוזיס המותנית ועקב כך להעלות את הלחץ בדיסקים. ניסיונות במשענות שונות הראו כי הנחת גליל להגברת הלורדוזיס המותנית הפחיתה כאבי גב. דגמי כסאות רבים מיועדים לאפשר התאמת מנח הגב ותמיכת הטיית הגב.

מטרת מחקר זה היתה לבדוק את השפעת הטיית החלק האחורי של המושב לאחור תוך הסטת המשקל על הירכיים והתאמת המשענת על הכוחות הפועלים על עמוד השדרה

שיטות

נבדקו 15 עובדי משרד צעירים במשקלים ממוצעים, ללא עבר של כאבים בגב תחתון. עורכי המחקר השתמשו בכסא בו ניתן היה לשנות את מיקום החלק האחורי של המושב ואת זווית המשענת. תוכננו קואורדינטות מדויקות במרחב לכל חלק של הכסא.

נבדקו 4 תנוחות ישיבה: זקופה עם תמיכה לגב, זקופה ללא תמיכה לגב, רפויה ונשענת על משענת הגב, ותנוחת עבודה נטייה קדימה עם הידיים על השולחן.

מודדי עומס (Strain gauges) הותקנו מתחת לרגלי הכסא ומתחת לחלק הקדמי של המושב ועברו איפוס. החלק האחורי של המושב היה מחובר רק לחלק הקדמי ולכן העומס על החלק הקדמי של המושב היה זהה לעומס ברגלי הכסא. על משטחי הכסא הוצמדו מכשירים למיפוי הלחץ, אשר מדדו את השטח המגע הכללי, את הלחץ המקסימלי ואת מרכז הלחץ. על המשענת הותקן גלאי כוח שמדד את הלחץ והמומנטים שפעלו על המשענת. מיקום חלקי הכסא זוהו על ידי מערכת אופטית לזיהוי תנועה. כמו כן נבדק EMG של שרירי הגב במהלך הניסוי.

הנבדק הושב על הכסא כך שהאיסכיום היה מונח על החלק האחורי של המושב והמושב הותאם לישיבה נכונה עם המשענת תומכת בחלק התחתון של עמוד השדרה. כל הנתונים נמדדו במנח זה של הכסא וכן בזוויות שונות של החלק האחורי של המושב. כמו כן בוצעו צילומי רנטגן של עמוד השדרה המתני במבט צדדי. מהצילומים נמדדו זווית הסקרום, הלורדוזיס המותנית וגובה הדיסקים.

תוצאות

הסרת החלק האחורי של המושב הזיזה את מרכז הכובד של הישיבה קדימה לכיוון הירכיים. התזוזה הגדולה ביותר היתה בתנוחת הישיבה הזקופה עם המשענת. מדידת הלחצים הראתה ירידה של הלחץ במושב ושטח לחץ קטן יותר, ועליה של הלחץ במשענת ושטח גדול יותר. כל שיטות המדידה היו עקביות והדגימו את אותם שינויים שהיו משמעותיים סטטיסטית, כלומר ירידה בלחץ המופעל על החלק הקדמי של המושב ועליה בלחץ על משענת הגב.

גם פעילות שרירי הגב ירדה בהרבה עם הורדת החלק האחורי של המושב. הירידה בפעילות השרירים היתה שונה בין מצבי הישיבה השונים, כאשר הירידה בפעילות מספר השרירים הגבוה ביותר (עד 5T) היתה בישיבה הזקופה ללא משענת.

בצילומי הרנטגן נראתה תזוזה קדימה של הסקרום עם הורדת החלק האחורי של המושב. הלורדוזיס המותנית הכוללת וכן זווית הלורדוזיס בין כל חוליה וחוליה עלו משמעותית עם הורדת החלק האחורי של המושב. גם גובה מרווחי הדיסק עלה באופן משמעותי עם הורדת החלק האחורי של המושב.

דיון

מחקר זה הראה כי סילוק החלק האחורי של מושב הכסא הביא לחלוקה מאוזנת יותר של הלחצים, הורדת הלחץ מהאיסכיום, הורדת פעילות השרירים, סיבוב הסקרום קדימה, הגברת הלורדוזיס המותנית הכוללת והסגמנטרית והגדלת גובה מרווחי הדיסקים. השינוי הגדול ביותר נמצא במנח הישיבה הזקופה עם התמיכה בגב. מרכז הכובד הוזז קדימה אל הירכיים וכל המדדים שנבדקו הראו נתונים דומים, המראים על היתרון בשיטת הישיבה החדשה.

הלחץ הנמוך יותר בשיטת הישיבה החדשה מהווה יתרון גם לאנשים עם חשש לפצעי לחץ באזור האיסכיום, עקב הסיכון הנמוך יותר לחיות הרקמה. הירידה בפעילות השרירים הראתה כי ההשפעה היתה בעיקר על האזור המתני, ופחות על האזור הגבי.

השינוי בחלק האחורי של המושב הביא למצב דמוי עמידה בזווית האגן ובלורדוזיס המותנית. מחקרים קודמים בגוויות הראו קשר בין שכיחות נמוכה של בלטי דיסק ולורדוזיס מותנית מוגברת. מחקרים אחרים הראו לחץ תוך דיסקלי נמוך כאשר הלורדוזיס היתה גבוהה. נמצאה שכיחות יתר של לורדוזיס נמוכה בחולים עם כאבים בגב תחתון, וישיבה עם לורדוזיס נמוכה העלתה את הלחץ באיסכיום.

מחקר זה הראה כי הורדת החלק האחורי של המושב הפחיתה את הלחץ על האיסכיום. מחקר זה בוצע בפרקי זמן קצרים בלבד, ודורש מחקר נוסף על ישיבה לאורך זמן רב יותר.

Sitting with adjustable ischial and back supports.

Makhsous M, Lin F, Hendrix RW, Helper M, Zhang LQ.

Spine, 28:1113-1121; 2003.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה