אורתופדיה-פיזיותרפיה

אוסטופורוזיס בגיל מוקדם יכול להיות עקב מחלת צליאק לא ידועה

אוסטופורזיס, במידה ומופיע לפני גיל 55, יכול להיות ביטוי לא סטנדרטי למחלת הצליאק, במיוחד אם קיימת גם אנמיה, כך על פי קבוצת חוקרים הודיים.  החוקרים מציינים כי שלשול, הביטוי הסטנדרטי  למחלת הצליאק, הוא רק “קצה הקרחון”. גם ביטויים שלא קשורים למעיים כמו אוסטופורוזיס ואנמיה הם נפוצים במטופלים בוגרים רבים. 

החוקרים העריכו 33 מבוגרים בגילאים שבין 29-52 שנים, עם אוסטופורוזיס סימפטומטית ו-21 מטופלים בריאים כביקורת. אבחון של אוסטופורוזיס היה לפי קריטריונים סטנדרטיים (על פי סקאלת DEXA שלדית). סינון של מחלת צלאיק נעשה בכל המשתתפים על ידי מבחן ELISA בשביל-IgA ל-tissue transglutaminase. נוגדנים אנטי- transglutaminase זוהו ב-13 מתוך 33 המטופלים עם האוסטופורוזיס, בעוד שבקב’ הביקורת הנבחנים היו שליליים. 

ביופסיה מוקוסלית אנדוסקופית ממספר מוקדים נעשתה בחלק השני של התריסריון ב-11 מטופלים שבהם זוהו נוגדנים חיוביים. Mucosal crypt hyperplasia היתה קיימת בכולם, בעוד ש- subtotal villous atrophy  זוהתה ב-9 ו-total villous atrophy ב-2 מטופלים, מציינים החוקרים. 

חומרת האנמיה היתה רבה יותר בין האוסטופורטיים עם מחלת הצליאק, מצאו החוקרים. אך חוץ מבמקרים יוצאי דופן של כאבי בטן מגזים, אף אחד מן המטופלים הללו לא סבל מביטויים מעיים קלאסיים של מחלת הצליאק. שיפור משמעותי נרשם ברב חולי הצליאק לאחר שהחלו דיאטה חפה מגלוטן, כשכאבי העצמות נפתרו לאחר כשלושה חודשים, בעוד שהשיפור ב-bone mineralization ובהיעלמות נוגדני ה- IgA transglutaminase לקח כשנה.

לידיעה במדסקייפ

J Assoc Physicians India 2003;51:579-584

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה