אורתופדיה-פיזיותרפיה

יש לשקול מתן תוספות מזון וטיפול תרופתי בחולי סרטן osteosarcoma ששרדו -כדי למנוע אוסטופורוזיס

מחקר זה ,העריך 48 חולים ששרדו osteosarcoma בטווח הארוך, שקיבלו מינון גבוה של כימותרפית   methotrexate  להשפעה אוסטטוקסית (osteotoxic). ההשפעות האוסטטוקסיות של methotrexate נלמדו בחולים עם לוקמיית ילדים ובבעלי חיים. מחקר זה היה הראשון לבדוק את ההשפעה של methotrexate בשורדים בטווח הארוך של אוטסקרומה.

 82 שורדים של המחלה מזה 10 שנים נמצאו מתאימים למחקר, וכ-58 הסכימו להשתתף. 48 הסכימו לעבור בדיקה של( bone mineral density (BMD. ה-BMD נמדד ב-lumbar spine וב-proximal femur באמצעות dual energy x-ray absorptiometry. חולים אוסטפורוטיים הוגדרו כאלו עם ציון BMD כללי של פחות ממינוס 2.5 . אוסטופניה (Osteopenia) הוגדרה בציונים של בין מינוס 2.5 למינוס 1.0. ציון BMD  מעל 1.0 הוגדר כנורמלי.

10 מן החולים (21%) הוגדרו כאוסטופורטיים, 21 (44%) הוגדרו כאוסטופניים והשאר- כנורמליים. החוקרים זיהו מספר גורמים שנחשבו לתורמים לאיבוד מינרל העצם במהלך הטיפול ב-osteosarcoma. אחד מהם היה כי osteosarcoma מתרחשת במהלך תקופת זמן קריטית לצבירת מסת עצם. בנוסף, osteosarcoma נפוצה בחלק התחתון ותוצאותיה הן בפרק זמן ארוך שבו אין תנועה או פעילות. לבסוף,גם מינון גבוה של methotrexate ידוע כגורם לאיבוד מינרל העצם. המשתנה המשמעותי היחיד במחקר זה היה מיקום הגידול. חולים עם distal femoral component replacements היו עם BMD גבוה יותר מאשר חולים עם proximal tibial או proximal femoral replacements.  

החוקרים ממליצים כי בדיקת ה-BMD תתקיים בתחילת הכימותרפיה או לפחות בפרק זמן ראשוני לאחר הפסקת הכימותרפיה. הם ממליצים כי תוספת של סידן וויטמין D prophylaxis תנתן במהלך או לאחר הפסקת הכימותרפיה ושלחולים עם רמות BMD אוסטופורטיות יינתן טיפול של תרופות אנטיאוסטפורוטיות.

לידיעה במדסקייפ, מתוך סקירת הג’ורנאלים החודשית.

לאבסטרקט במדסקייפ

J Bone Joint Surg Br 2003 Mar;85(2):231-7

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה