כימונוקליאוליזיס / בעריכת דר’ כספי

ברפואה המודרנית נחשבת הכימונוקליאוליזיס לטכניקה המילעורית הראשונה שפותחה כטיפול בכאבי גב על רקע בקע דיסק.ההצלחות ,בטיחות ועלויות תועדו היטב במהלך העשורים אשר חלפו .אחוזי ההצלחה בשימוש בתרופה כפי שתועדו בעבודות רבות ומבוקרות נעו סביב % 75 -% 87 .התרופה בה משתמשים בכימונוקליאוליזיס הינה הכימופפאין.

דר.לימן סמית שהיה הראשון אשר הזריק הכימופפאין החל במחקריו בשנת 1959 וביצע ההזרקה הראשונה בשנת 1963 בעודו טובע את המינוח המקובל כיום של כימונוקליאוליזיס ,המתארת פעולה של פירוק הנוקליאוס פולפוזוס ע”י הזרקת כימופפאין.  דר.סמית המשיך בעבודתו עד שנת 1993 .   אך מסתבר כי דר.סמית לא היה הראשון שגילה את נפלאות הפפאין ,וקדמו לו ג’נסן ובולס אשר גילו החומר בשנת 1941 ולואיס תומס אשר בשנת 1956 הזריק לראשונה פפאין למחזור הדם של ארנבות בכדי לגרום לתופעת שוורצמן כלייתית, אך להפתעתו גילה כי למחרת ההזרקה צנחו לארנבות האוזניים ומתברר כי זאת בגין המשיכה של הפפאין לפרוטיאוגליקן הסחוסי.   דר.סמית אשר באקראי גילה מחקרו של לואיס ,התרשם ממנו והחל לבצע נסיונות בחיות והזרקה ראשונה בבני אדם בשנת 1963.   עד היום בוצעה הזרקת כימופפאין בלמעלה מחצי מליון חולים בכל העולם.

הכימופפאין הינו אינזים פרוטיאוליטי המופק מצמח הפפאיה וגורם להידרוליזה מהירה של הכונדרומוקופרוטיאין בנוקליאוס פולפוזוס ע”י מניעת יכולתו לספח מולקולות מים.

הכימופפאין עלול לגרום לדימומים במגע עם קפילרות בגלל הפגיעה בפרוטיאוגליקן האוחז את הקפילרות יחדיו אך תופעה זאת אינה קיימת בכלי דם גדולים.   לאחרונה נתגלה גם כי הכימופפאין מעכב הפוספוליפאז A ,לכן הינו רוכש איכויות אנטי דלקתיות.

בחירה נכונה של החולים הינה בעלת חשיבות עליונה בהצלחת הטיפול [אך הרי זה נכון לגבי כל סוג של טיפול ].   רק כ- % 10 מהחולים עם בקע דיסקה מתאימים לפעולה ,וגם זאת לאחר כשל נסיון טיפול שמרני בן 6 שבועות.

גודל הבקע ו/או צורתה של תעלת השדרהאינם מהווים מדד להצלחת /אי הצלחת הפעולה.חולים מעבר לגיל 60 בהם כמות המוקופרוטיאין בדיסקה נמוכה מהווים הוראת נגד לביצוע הפעולה שכן הזרקת החומר עלולה לגרום לדימומים קפילריים .חולים מתחת גיל 20 מהווים הוראה אופטימלית שכן אחוזי ההצלחה בהזרקת החומר נעים סביב % 90 .

חולים בהם קיימת מעורבות חד מיקטעית ,כאב מוקרן לגפה אשר הינו עז מהכאב בגב וכמובן הלימה לממצאי הבדיקה /הדמייה מהווים מועמדים אידיאליים להזרקת הכימופפאין.

הוראות נגד הינן :רגישות יתר /אלרגיה לפפאיה ,הריון ,קפוח עצבי מתקדם ,ארכנואידיטיס ,נוירופתיה סכרתית ,גידולים שדרתיים ,היצרות תעלה ,דיסקה פרוצה ,ליסטזיס ניכרת והיסטוריה של דיסציטיס.

בשנים האחרונות מבוצעת הזרקת כימופפאין במינון נמוך אך בתוספת לכריתת דיסקה פתוחה /אנדוסקופית ועם דיווחים על אחוזי הצלחה ניכרים .

מהעבודה המבוקרת האחרונה אשר פורסמה ע”י פוסטצ’יני עולה כי הכימופפאין הינו בטוח ויעיל במקרים של חולים עם בקע דיסקה אשר נבחרו בקפידה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה