עיניים

האם טיפול ב-Semaglutide מעלה את הסיכון ל-NAION? (מתוך JAMA Ophthalmol)

עין

בחולים עם סוכרת מסוג 2, עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב-Semaglutide מלווה בסיכון מוגבר לאבחנה של NAION (או Non-Arteritic Anterior Ischemic Optic Neuropathy), כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Ophthalmology.

המחקר הרטרוספקטיבי כלל 16,827 חולים ממרכז Massachusetts Eye and Ear בבוסטון. החוקרים התמקדו ב-710 חולים עם סוכרת מסוג 2 , כולל 194 חולים שקיבלו מרשם לטיפול ב- Semaglutideוכן 979 חולים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, מהם 361 קיבלו מרשם לטיפול באותו תכשיר.

במסגרת המחקר נערכה השוואה בין חולים שטופלו ב- Semaglutide אל מול אלו שקיבלו טיפול בתרופות אחרות שאינן ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1. החוקרים התאימו בין החולים לפי גיל ומין, כמו גם היסטוריה של יתר לחץ דם, דום נשימה חסימתי בשינה, או מחלת עורקים כלילית.

התוצא העיקרי היה שיעורי ההיארעות המצטברים של NAION לאורך 36 חודשי מעקב.

מהנתונים עולה כי טיפול ב- Semaglutide לווה בסיכון גבוה יותר ל-NAION בחולים עם סוכרת מסוג 2 (יחס סיכון של 4.28, רווח בר-סמך 95% של 1.62-11.29). באלו עם עודף-משקל או השמנת-יתר, טיפול ב0 Semaglutide שוב לווה בסיכון גבוה יותר ל-NAION (יחס סיכון של 7.64, רווח בר-סמך 95% של 2.21-26.36).

בקרב חולים עם סוכרת מסוג 2, ההיארעות המצטברת של NAION לאורך 36 חודשים עמדו על 8.9% באלו שקיבלו Semaglutide לעומת 1.8% באלו שקיבלו טיפול בתרופות שאינן ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1. בחולים עם עודף-משקל או השמנת-יתר, ההיארעות המצטברת של NAION לאורך 36 חודשים עמדה על 6.7% בקרב מטופלים ב- Semaglutide לעומת 0.8% באלו תחת טיפול תרופתי אחר.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים על קשר בין Semaglutide ובין סיכון מוגבר ל-NAION. אמנם מדובר במחלה לא-נפוצה אך לאור המספר הגדול של מטופלים בתרופות ממשפחת אגוניסטים לקולטן ל-GLP-1 חשוב להשלים מחקרים נוספים ולוודא כי הסיכון האבסולוטי משנית לטיפול הוא באמת נמוך.

JAMA Ophthalmol, July 3, 2024

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה