עיניים

עישון סיגריות מעלה את הסיכון להתפשטות המטומה בחולים עם דימום תוך-מוחי (J Am Heart Assoc)

עישון סיגריות הינו גורם סיכון בלתי-תלוי להתפשטות המטומה בחולים עם אבחנה של דימום תוך-מוחי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of the American Heart Association. עם זאת, לא זוהו הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה או מוגבלות בין מעשנים ולא-מעשנים.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עישון סיגריות הינו גורם סיכון ידוע לאירוע מוחי המורגי ואיסכמי. כעת הם בחנו את ההשפעה של הרגלי עישון על הסיכון להתפשטות המטומה ועל התוצאות הקליניות בחולים עם דימום תוך-מוחי ראשוני.

החוקרים השלימו ניתוח פוסט-הוק של נתוני מחקר ATACH-2 (או Antihypertensive Treatment at Acute Cerebral Hemorrhage). חולים עם דימום תוך-מוחי חולקו באקראי לזרוע הפחתת לחץ דם אינטנסיבית (לחץ דם סיסטולי מתחת ל-139 מ”מ כספית) לעומת איזון לחץ דם סטנדרטי (לחץ דם סיסטולי בטווח 140-179 מ”מ כספית).

במסגרת המחקר נערכה השוואה של המאפיינים הדמוגרפיים, גודל, מיקום ושיעורי התפשטות המטומה והתוצאות הקליניות בהתאם להרגלי העישון של המשתתפים במחקר.

מדגם המחקר כלל 914 חולים עם נתונים זמינים אודות הרגלי העישון, מהם 439 (48%) עישנו אי-פעם (246 מעשנים פעילים, 175 מעשנים בעבר). מעשנים בהווה או בעבר היו צעירים יותר, עם שכיחות גבוהה יותר של גברים.

החוקרים מדווחים כי לא תוארו הבדלים במדדי Glasgow Coma Scale או גודל המטומה ראשוני בין מעשנים ולא-מעשנים. בקרב אלו שעישנו אי-פעם תועדו שיעורים גבוהים יותר של דימום בתלמוס (42% לעומת 34%) ודימום תוך-חדרי (29% לעומת 23%); שיעור זה היה הגבוה ביותר בקרב מעשנים לשעבר לעומת מעשנים פעילים (49% לעומת 35%, בהתאמה).

בקרב מעשנים בהווה או בעבר תועדו שיעורים גבוהים יותר של התפשטות המטומה בתוך 24 שעות (סיכון יחסי מתוקן של 1.46, רווח בר-סמך 95% של 1.08-1.96), בהשוואה ללא-מעשנים. לא תועדו הבדלים משמעותיים בשיעורי התמותה או מוגבלות לאחר 90 ימים בין שתי הקבוצות (סיכון יחסי מתוקן של 1.18, רווח בר-סמך 95% של 0.998-1.40).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי עישון סיגריות הינו גורם סיכון להתפשטות המטומה בחולים עם אבחנה של דימום תוך-מוחי. עם זאת, לא זוהה קשר בין עישון ובין סיכון למוגבלות או תמותה באוכלוסיית חולים זו.

J Am Heart Assoc, Jul 31, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    יתר לחץ דם שאינו מטופל מלווה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר (Neurology)

    בקשישים עם יתר לחץ דם שאינו מטופל עליה של 36% בסיכון למחלת אלצהיימר, בהשוואה לאלו ללא יתר לחץ דם ועליה של 42% בסיכון למחלת אלצהיימר לעומת אלו עם יתר לחץ דם מטופל, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Neurology. החוקרים השלימו מטה-אנליזה להערכת נתונים אודות 31,250 משתתפים בגילאי 60 שנים ומעלה (גיל ממוצע של […]

  • הפסקת עישון מפחיתה את הסיכון להידראדניטיס סופורטיבה (JAMA Dermatol)

    הפסקת עישון מפחיתה את הסיכון להידראדניטיס סופורטיבה (JAMA Dermatol)

    הפסקת עישון מפחיתה משמעותית את הסיכון להתפתחות הידראדניטיס סופורטיבה, כאשר הירידה בסיכון בולטת במיוחד 3-4 שנים לאחר הפסקת עישון, כך עולה מתוצאות מחקר חדש מקוריאה שפורסמו בכתב העת JAMA Dermatology. החוקרים השלימו מחקר עוקבה מבוסס-אוכלוסייה שהתבסס על נתונים ממאגר Korean National Health Insurance Service Database. מדגם המחקר כלל 6,230,189 משתתפים מדרום קוריאה שעברו שתי בדיקות […]

  • ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    ניהול סב-ניתוחי של טיפול נוגד קרישה  (JAMA)

    מגזין הג'ורנאל קלאב המשולב מס' 3: בקרב מטופלים הנוטלים נוגדי קרישה, הסיכונים הטרומבוטיים מחד גיסא, והדימומיים מאידך גיסא, מתחרים זה בזה ומובילים לתהליך קבלת החלטות מורכב סביב תקופת הניתוח. נביא כאן את ההנחיות של המכללה האמריקנית לרופאי חזה לייעול הניהול הסב-ניתוחי (Perioperative) של טיפול נוגד קרישה. לפי הנחיות אלו, התקופה הסב-ניתוחית מתחילה שבוע לפני ההתערבות, ומסתיימת כ-4 שבועות לאחר מכן.

  • האם טיפול הורמונאלי כנגד סרטן שד עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה? (JAMA Netw Open)

    האם טיפול הורמונאלי כנגד סרטן שד עשוי להפחית את הסיכון לדמנציה? (JAMA Netw Open)

    בנשים עם סרטן שד שקיבלו טיפול הורמונאלי תועד סיכון מופחת לאבחנה של מחלת אלצהיימר ודמנציה, כך עולה מתוצאות מחקר עוקבה רטרוספקטיבי שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי טיפול הורמונאלי מהווה טיפול מקובל בנשים עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים, למרות ההשפעה הקוגניטיבית האפשרית של הטיפול, כולל קשר אפשרי עם מחלת […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vorasidenib לטיפול בגליומה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Vorasidenib לטיפול בגליומה (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) לטיפול במקרים מסוימים של גליומה דיפוזית עם מוטציות IDH (או Isocitrate Dehydrogenase) ומדובר בטיפול הממוקד הראשון שאושר לטיפול בסוג זה של גידולים מוחיים. באופן ספציפי, הטיפול הפומי מכוון כנגד IDH1 ו-IDH2 ומאושר לטיפול לאחר ניתוח במבוגרים וילדים בגילאי 12 שנים ומעלה עם אוליגודנדרוגליומה או אסטרוציטומה בדרגה 2 […]

  • טיפול בבנזודיאזפינים כנגד אינסומניה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Eur J Prev Cardiol)

    טיפול בבנזודיאזפינים כנגד אינסומניה מלווה בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם (Eur J Prev Cardiol)

    טיפול בתרופות ממשפחת בנזודיאזפינים מלווה בסיכון מוגבר למחלת לב כלילית, אי-ספיקת לב ותמותה עקב מחלות לב וכלי דם בקרב חולים עם אינסומניה, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת European Journal of Preventive Medicine. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי בעבר הוכח כי סוגים מסוימים של תרופות היפנוטיות, כולל בנזודיאזפינים ותכשירים שאינם בנזודיאזפינים (Z-Drugs), עלולים […]

  • דשא טבעי עלול להוביל לפציעות ראש חמורות יותר מדשא מלאכותי בשחקני פוטבול (Clin J Sport Med)

    דשא טבעי עלול להוביל לפציעות ראש חמורות יותר מדשא מלאכותי בשחקני פוטבול (Clin J Sport Med)

    בגברים צעירים המשחקים פוטבול אמריקאי, חומרת ותסמיני זעזוע מוח משמעותיים יותר באלו שחוו פציעה על דש טבעי, בהשוואה לדשא מלאכותי, כך עולה מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Clinical Journal of Sports Medicine. חלק גדול ממגרשי הדשא הטבעי, בעיקר אלו המשמשים צעירים, אינם מתוחזקים היטב ועלולים להיות קשים יותר ולכן הסיכון לפציעה עלול להיות גדול […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה