עיניים

השוואת תרומבוליזה תוך-ורידית אל מול טיפול נוגד-טסיות כפול בשלב מוקדם בחולים עם אירוע מוחי איסכמי קל (Neurology)

שבץ

מנתונים שפורסמו בכתב העת Neurology עולה כי בחולים עם אירוע מוחי איסכמי קל, שאינו על-רקע תסחיף לבבי, אין עדיפות לטיפול תרומבוליזה תוך-ורידית לעומת טיפול נוגד-טסיות כפול, כאשר הטיפול הפולשני עשוי להיות מלווה בסיכון גבוה יותר לסיבוכים.

החוקרים מסבירים כי לא ידוע אם לטיפול תרומבוליזה תוך-ורידית עדיפות על-פני טיפול נוגד-טסיות כפול בשלב האקוטי של אירוע מוחי איסכמי קל. מטרת המחקר הנוכחי הייתה להשוות את הבטיחות והיעילות בשלב מוקדם לש טיפול תרומבוליזה תוך-ורידי לעומת טיפול נוגד-טסיות כפול.

במהלך המחקר נאספו נתונים אודות חולים עם אירוע מוחי איסכמי שאינו משנית לתסחיף לבבי, עם מדד NIHSS של עד 3 נקודות, אשר השלימו טיפול תרומבוליזה תוך-ורידית או טיפול נוגד-טסיות כפול בין 2018 עד 2021. תוצאי הסיום כללו אירועי דמם תוך-מוחי תסמיני, הידרדרות נוירולוגית מוקדמת של 4 נקודות ומעלה בסולם NIHSS ומצב תפקודי לפי מדד mRS (או Modified Rankin Scale) לאחר שלושה חודשים.

מדגם המחקר כלל 1,195 חולים לאחר טיפול תרומבוליזה תוך-ורידית ו-2,625 חולים שטופלו במשלב נוגדי-טסיות. חולים בזרוע טיפול תרומבוליזה היו צעירים יותר (68.1 לעומת 70.8 שנים), עם שכיחות נמוכה יותר של יתר לחץ דם (72.8% לעומת 83.5%), סוכרת (19% לעומת 28.8%) והיסטוריה של אוטם לבבי (7.6% לעומת 9.2%) ומדדי NIHSS מעט גבוהים יותר בקבלה לאשפוז (חציון של 2 נקודות לעומת נקודה אחת), בהשוואה לחולים בזרוע טיפול במשלב נוגדי-טסיות.

לאחר ניתוח PSM (או Propensity Score Matching) ותקנון רב-משתני, החוקרים מצאו כי בזרוע טיפול בתרומבוליזה תוך-ורידית תועדו 4 מקרים של דימום תוך-מוחי תסמיני, בעוד שבזרוע הטיפול התרופתי לא נרשמו מקרים דומים. עוד עולה מהנתונים כי הסיכון להידרדרות נוירולוגית מוקדמת היה גבוה כמעט פי שלוש לאחר תרומבוליזה (יחס סיכויים מתוקן של 2.8, רווח בר-סמך 95% של 1.1-7.5) ולא תועדו הבדלים בשיעור החולים עם מדדי mRS של 0-1 לאחר שלושה חודשים (יחס סיכויים מתוקן של 1.3, רווח בר-סמך 95% של 0.7-2.6).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי טיפול תרומבוליזה תוך-ורידית אינו עדיף על טיפול נוגד-טסיות כפול בחולים עם אירוע מוחי איסכמי קל, שאינו משנית לתסחיף לבבי וגישה זו בסופו של דבר עשויה להיות מלווה בסיכון גבוה יותר לנזקים. הם קוראים להשלים מחקרים נוספים המתמקדים בטיפול האקוטי בחולים עם אירוע מוחי קל.

Neurology, July 5, 2023

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה