עיניים

התועלת של Azathioprine כטיפול משלים בחולים עם מחלת גרייבס חמורה (Front Endocrinol)

במאמר שפורסם בכתב העת Frontiers in Endocrinology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Azathioprine (אימוראן) עשוי לשמש כטיפול יעיל ובטוח בחולים עם מחלת גרייבס להשגת הפוגה מוקדמת וממושכת במחלה האוטואימונית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי Azathioprine מפריעה להפעלת תאי B ו-T, התאים העיקריים המעורבים בפתוגנזה של מחלת גרייבס. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התועלת של Azathioprine כטיפול משלים לטיפול כנגד בלוטת התריס בחולים עם מחלת גרייבס בדרגה בינונית וחמורה. בנוסף, הם השלימו ניתוח ICER (או Increment Cost Effectiveness Ratio) במטרה לקבוע את מאזן עלות-תועלת של הטיפול ב- Azathioprine.

המחקר האקראי, בתווית-פתוחה וקבוצה-מקבילה כלל חולים עם היפרתירואידיזם עם מחלת גרייבס חמורה, אשר סווגו לשלוש קבוצות. כל החולים קיבלו טיפול ב-Carbimazole במינון 45 מ”ג כמינון ראשוני ו-Propranolol במינון יומי של 40-120 מ”ג. הקבוצה הראשונה קיבלה בנוסף Azathioprine במינון יומי של 1 מ”ג/ק”ג, הקבוצה השניה טופלה ב- Azathioprine במינון יומי של 2 מ”ג/ק”ג והקבוצה השישי טופלה ב-Carbimazole ו-Propranolol בלבד ושימשה כקבוצת ביקורת.

החוקרים בחנו את רמות TSH ונוגדנים כנגד קולטן ל-TSH (TRAb) בתחילת המחקר וכל שלושה חודשים, כאשר רמות free T3 (או fT3) ו-Free Thyroxine (או fT4) נמדדו בעת האבחנה, חודש לאחר התחלת טיפול וכל שלושה חודשים לאחר מכן עד שנתיים לאחר הפוגה. בדיקת אולטרה-סאונד שימש להערכת נפח בלוטת התריס בתחילת המחקר ושנה לאחר השגת הפוגה.

מדגם המחקר כלל 270 חולים, כאשר בתום המעקב תועדו שיעורי הפוגה גבוהים יותר בקרב מטופלים ב- Azathioprine במינון נמוך (87.5%) או גבוה (87.5%) בהשוואה לקבוצת הביקורת (33.4%) (p=0.002).

לאורך תקופת המעקב, רמות fT3, fT4, TSH ו-TRAb היו שונות משמעותית בין קבוצות הטיפול ב- Azathioprine ובין קבוצת הביקורת, אך לא תועדו הבדלים משמעותיים בנפח בלוטת התריס. הירידה בריכוזי fT4, fT3 ו-TRAb הייתה מהירה יותר משמעותית בקרב מטופלים ב- Azathioprine במינון יומי של 2 מ”ג/ק”ג, בהשוואה למטופלים במינון של 1 מ”ג/ק”ג.

שיעורי ההישנות במהלך 12 חודשי מעקב היו גבוהים יותר באופן לא-משמעותי בקבוצת הביקורת, בהשוואה למטופלים ב- Azathioprine במינון 1 מ”ג/ק”ג או 2 מ”ג/ק”ג (10%, 4.4% ו-4.4%, בהתאמה, p=0.05). חציון מרווח הזמן עד להישנות עמד על 18 חודשים בקבוצת הביקורת, בהשוואה ל-24 חודשים עם טיפול ב- Azathioprine.

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר תומכים בבטיחות ויעילות Azathioprine כאפשרות טיפול משלים בחולים עם מחלת גרייבס.

Front Endocrinol (Lausanne). 2023 Jun 20

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה