עיניים

האם צריכת קפאין עשויה להגן מפני בצקת מקולארית משנית לסוכרת? (Nutrients)

קפאין

מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Nutrients עולה כי צריכה מתונה ורבה של קפאין מלווה בסיכון מופחת לרטינופתיה סוכרתית בחולים עם סוכרת מסוג 2, כאשר הממצאים מרמזים לקשר מנה-תגובה בהשפעה המגנה של קפאין מפני הפגיעה העינית.

במסגרת המחקר ביקשו החוקרים לבחון את התועלת האפשרית של צריכת קפאין כנגד התפתחות רטינופתיה סוכרתית. לצורך כך, הם השלימו מחקר חתך שכלל משתתפים בגילאי 40-75 שני עם סוכרת מסוג 2, מהם 144 עם רטינופתיה סוכרתית ו-147 ללא מעורבות עינית. המשתתפים התבקשו להשלים שאלוני תזונה ולדווח על צריכת קפאין בשנה האחרונה.

מהערכת המקורות הספציפיים של קפאין עלה כי 89.5% שתו קפה, 6.72% דיווחו על שתיית משקאות קלים דיאטטיים, 1.56% שתו משקאות קלים ו-0.87% דיווחו על שתיית תה.

מהנתונים עולה כי צריכת קפאין מתונה (יחס סיכויים של 0.35, p=0.011) ורבה (יחס סיכויים של 0.35, p-0.01) הדגימה השפעה מגנה מפני רטינופתיה סוכרתית. עם זאת, החקורים לא זיהו קשר במובהק סטטיסטית בין צריכת קפה ותה ובין נוכחות רטינופתיה סוכרתית.

הנתונים הצביעו על השפעה מגנה של קפאין מפני רטינופתיה סוכרתית עם קשר מנה-תגובה בין צריכת קפאין ובין התפתחות רטינופתיה סוכרתית, כאשר יש לקחת בחשבון גם את התועלת האפשרית של נוגדי-חמצון בקפה ותה. 

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מצביעים על השפעה מגנה אפשרית של צריכה יומית מתונה וגבוהה של קפאין מפני רטינופתיה סוכרתית.  הם קוראים להשלים מחקרים נוספים במטרה לקבוע את התועלת והמנגנונים בבסיס ההשפעה המגנה של משקאות המכילים קפאין מפני רטינופתיה סוכרתית.

Nutrients, June 2023

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה