עיניים

שיעורי תחלואה גבוהים לאחר אוטם או נזק לבבי בעקבות ניתוח לא-לבבי (Eur J Heart)

 מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Heart Journal עולה כי בחולים עם אבחנה של נזק או אוטם לבבי סביב ניתוח לא-לבבי תועד שיעור גבוה של סיבוכים קרדיווסקולאריים בטווח הארוך.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי נזק או אוטם לבבי בתר-ניתוחי לאחר ניתוח לא-לבבי הינו סיבוך לבבי נפוץ. לאור עדויות מוגבלות בנושא בספרות הרפואית, דרושה הבנה טובה יותר של האטיולוגיות והתוצאות במקרים אלו.

במחקר הנוכחי בחנו החוקרים את האטיולוגיות לנזק או אוטם לבבי על-בסיס כל המידע הקליני שנאסף במהלך הבירור הלבבי בקרב חולים בסיכון גבוה שעברו ניתוח לא-לבבי מג’ורי במחקר רב-מרכזי פרוספקטיבי. האטיולוגיות לנזק או אוטם לבבי סווגו באופן הבא:

·        גורם חוץ-לבבי – זאת במקרה בו הנזק הלבבי נבע בעיקרו ממחלה חוץ-לבבית, דוגמת אלח-דם חמור או תסחיף ריאתי.

·        גורם לבבי – גורמים אלו סווגו עוד למספר תתי-סוגים:

§        אוטם לבבי מסוג 1

§        טכיאריתמיות

§        אי-ספיקת לב חדה

§        חשד לאוטם לבבי מסוג 2

 סיבוכים לבביים מג’וריים כללו אוטם לבבי חד, אי-ספיקת לב חדה, הפרעת קצב מסכנת-חיים ותמותה קרדיווסקולארית, כמו גם תמותה מכל-סיבה לאורך שנה אחת של מעקב.

 מדגם המחקר כלל 7,754 משתתפים (גילאי 45-98 שנים; 45% נשים), כאשר שיעור אירועי נזק או אוטם שריר הלב עמד על 13.1% (1,016 חולים).

 סיבוך קרדיווסקולארי מג’ורי תועד ב-684 מבין 7,754 החולים (8.8%), כאשר 818 חולים (10.5%) הלכו לעולמם בתוך שנה אחת.

 מהנתונים עולים הבדלים בולטים בתוצאים לפי האטיולוגיות: בחולים בהם הנזק הלבבי נבע מגורם חוץ-לבבי שיעור הסיבוכים הקרדיווסקולאריים המג’וריים עמד עד 51%, באלו עם אוטם לבבי מסוג 1 שיעור הסיבוכים עמד על 41%, כאשר בחולים עם טכיאריתמיות, אי-ספיקת לב חדה ואוטם לבבי מסוג 2 שיעור הסיבוכים הקרדיווסקולאריים המג’וריים עמד על 57%, 64% ו-25%, בהתאמה, זאת בהשוואה לשיעור סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים של 7% בקרב חולים ללא אוטם או נזק לשריר הלב. שיעורי התמותה לאחר שנה אחת לפי אטיולוגיה עמדו על 38%, 27%, 40%, 49% ו-17%, בהתאמה, זאת בהשוואה לשיעורי תמותה מכל-סיבה של 9% בקרב חולים ללא נזק בתר-ניתוחי לשריר הלב.

החוקרים מסכמים וכותבים כי לאחר שנה אחת, מרבית הגורמים לנזק או אוטם לבבי מלווים בשיעורים גבוהים של סיבוכים קרדיווסקולאריים מג’וריים ותמותה מכל-סיבה, ממצאים המדגישים את הצורך בגישות טיפול אינטנסיביות יותר.

 

Eur J Heart, May 14, 2023

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה