עיניים

כיבים בכף הרגל במטופלים עם סוכרת מעלים חשד למחלה עינית (Association for Research in Vision and Ophthalmology)

מחקר חדש הראה כי נוכחות של כיבים בכף הרגל בקרב מטופלים עם סוכרת עלולה להצביע על מחלה עינית

מחקר חדש הראה כי נוכחות של כיבים בכף הרגל בקרב מטופלים עם סוכרת עלולה להצביע על מחלה עינית. מחקרים קודמים הוכיחו כי במקרים רבים ישנה הופעה במקביל של כיבים סוכרתיים ורטינופתיה סוכרתית, ומחקרים עדכניים מדגישים  קשר זה עוד יותר, ומראים כי מטופלים עם כיבים בכף הרגל עלולים שלא לקבל טיפול נאות שעשוי לשמור על הראייה שלהם.

ד”ר דיוויד ג’יי רמזי, מנהל המחקר לעיניים בבית החולים והמרכז הרפואי לאהי בברלינגטון, מסצ’וסטס אמר כי “המחקר החדש, שהוצג בכנס השנתי של האגודה למחקר בראייה ורפואת עיניים מוסיף ממד חשוב להבנת הקשר בין המצבים”. הוא הוסיף ש”נראה כי מטופלים עם כיבים סוכרתיים בכף הרגל מקבלים פחות תשומת לב לרטינופתיה הסוכרתית ממנה הם סובלים ובגין כך הם אינם מקבלים את הטיפול המכוון ל-VEGF, אשר מונע את התקדמות הרטינופתיה”.

במסגרת המחקר, נותחו נתונים מ-213 מטופלים (סך הכל 426 עיניים) עם סוכרת מסוג 2 שעברו לפחות שתי בדיקות עיניים בין 2012 ל-2022, מתוכם 72 סבלו מכיבים סוכרתיים בכף הרגל.

תוצאות המחקר הראו כי למטופלים עם הכיבים הסוכרתיים היה אחוז גבוה יותר של בצקת מקולרית בעיניים בזמן הבדיקה הראשונית (32.6% לעומת 28%), ובבדיקה שנערכה לקראת סוף המחקר, אחוז הבצקות המקולריות היה גבוה יותר באופן משמעותי בקבוצה המטופלים עם הכיבים הסוכרתיים בכף הרגל (64.6% לעומת 37.6%. P < .0001). כמו כן מטופלים שסבלו מרטינופתיה סוכרתית לא שגשוגית התקדמו לרטינופתיה סוכרתית שגשוגית, בשיעור גבוה יותר בקרב המטופלים עם כיבים בכף הרגל (50.6% לעומת 35.6%. P = 0.03), זאת בנוסף לסבירות הגבוהה לדימום בזגוגית (55.6% לעומת 38.7%).

בהתייחס לתוצאות, אמרו החוקרים כי “בדומה לאופן שבו מתפתחים כיבים בכף הרגל עקב הפרעה חמורה בזרימת הדם ואובדן תחושה, גם לרטינופתיה סוכרתית עלול להיות קשר להפרעות מיקרו-וסקולריות, ניוון נוירולוגי ותהליך דלקתי”.

לכתבה ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה