עיניים

שימוש ממושך במסכות פנים עשוי להחמיר תסמיני עין יבשה באנשי צוות רפואי (Cureus)

קורונה

עטיית מסיכות פנים, בפרט מסיכות N-95, למשך למעלה משש שעות ביום עשויה להחמיר תסמיני יובש עיני באנשי צוות רפואי עד גיל 40 שנים עם היסטוריה של מחלת עין יבשה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת Cureus.

במחקר החתך בחנו החוקרים 114 אנשי צוות רפואי (55.3% נשים) במטרה לקבוע אם עטיית מסכות פנים למשך למעלה מ-3-6 שעות ביום מובילה להופעה חדשה של מחלת עין יבשה או החמרת תסמיני עין יבשה. המשתתפים עברו הערכה עינית והשלימו את שאלון OSDI (או Ocular Surface Disease Index) להערכת מאפיינים דמוגרפיים, העדפות עטיית מסכות, משך עטיית מסכה בכל יום ותסמיני וחומרת מחלת עין יבשה. המשתתפים סווגו לפי מין, גיל (מתחת ל-40 שנים או 40-60 שנים), משך עטיית מסכות ביום (פחות מ-3 שעות, 3-6 שעות ביום, מעל 6 שעות ביום) והיסטוריה של מחלת עין יבשה קודמת.

מהנתונים עולה כי בקרב אנשי צוות רפואי מתחת לגיל 40 שנים תועדו מדדי OSDI גבוהים יותר, בהשוואה לאלו בגילאי 40-60 שנים (p=0.03). בנוסף, מדדים גבוהים יותר דווחו מצד רופאים ואחיות, בהשוואה לאנשי צוות אחרים ובאנשי צוות רפואי שעטו מסכה פנים למשך למעלה משש שעות ביום. בקרב משתתפים עם היסטוריה של מחלת עין יבשה שעטו מסכות ואלו שעטו מסכת -95  ללא מנשם תועדו מדד OSDI גבוהים יותר.

על-בסיס הממצאים, החוקרים מפרסמים המלצות לאנשי צוות רפואי הסובלים ממחלת עין יבשה וכותבים כי הם מציעים לאלו הסובלים מתסמיני עין יבשה להגדיל את תדירות שימוש בטיפות עיניים או לובריקנטים. הצבת סרט הדבקה באזור האף גם עשויה לסייע. למעשה, סרט הדבקה מסייע באטימה מוחלטת המונעת חדירה של גזי נשימה לשטח העיני.

למרות שהחוקרים קוראים להשלים מחקרים נוספים בנושא, ממצאי המחקר הנוכחי חשובים מאחר ותסמיני עין יבשה עשויים לגרום גירוי עיני, לפגוע במשטח העיני וכאשר הפגיעה ממושכת, תתכן השפעה על איכות החיים של החולים.

Cureus, Jan 2022

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה