עיניים

אורח חיים בריא מפחית סיכון לסיבוכים מיקרווסקולריים בחולי סוכרת מסוג 2 (Diabetes and Endocrinology)

מחקר חדש מצא כי חולי סוכרת השומרים על תזונה בריאה, עוסקים בפעילות גופנית סדירה ומנהלים אורח חיים בריא, הם בעלי סיכון נמוך באופן משמעותי לסיבוכים מיקרו-וסקולריים

מחקר עוקבה פרוספקטיבי חדש שכלל יותר מ-7000 מטופלים מצא כי חולי סוכרת מסוג 2 השומרים על תזונה בריאה, עוסקים בפעילות גופנית סדירה ומנהלים אורח חיים בריא, הם בעלי סיכון נמוך באופן משמעותי לסיבוכים מיקרו-וסקולריים, כגון נוירופתיה סוכרתית, רטינופתיה ונפרופתיה, מאשר אנשים ללא סוכרת. החוקר הראשי, פרופ’ צ’י סאן, פרופסור חבר לתזונה ואפידמיולוגיה באוניברסיטת הרווארד, בית הספר לבריאות הציבור, בוסטון, אמר כי “זהו אחד הניתוחים הגדולים הראשונים בקרב חולי הסוכרת שבחן את אורח החיים הבריא הכולל ביחס לסיכון לפתח בעיות מיקרו-וסקולריות”. המחקר פורסם ב-Diabetes and Endocrinology.

המחקר השתמש בנתונים משני מחקרי פרוספקטיביים גדולים, מחקר הבריאות של האחיות (NHS) ומחקר המעקב של אנשי מקצועות הבריאות (HPFS), שכללו 4,982 נשים ו-2,095 גברים שאובחנו עם סוכרת מסוג 2 במהלך המעקב. בשני המחקרים, החוקרים השתמשו בשאלונים כדי לאסוף מידע על תזונה, אורח חיים, היסטוריה רפואית ומחלות חדשות שאובחנו כל 2-4 שנים.

המחקר הנוכחי בחן חמישה משתנים הקשורים לאורח חיים שניתן לשנות, מזון, משקל גוף, עישון, שימוש באלכוהול ופעילות גופנית. תוצאות המחקר הראו כי במהלך המעקב תועדו 2,878 מקרים של סיבוכים מיקרו-וסקולריים. חולים שהקפידו על אורח חיים בריא לפני אבחון הסוכרת, היו עם סיכון יחסי נמוך ב-27% לפתח סיבוך מיקרו-וסקולרי כלשהו בהשוואה לחולים האחרים (RR 0.73%, P = 0.006). כמו כן, נצפו תוצאות דומות עבור החולים שאימצו אורח חיים בריא לאחר אבחון הסוכרת, עם ירידה של 32% בסיכון היחסי בהשוואה לאלה שלא אימצו אורח חיים בריא כלשהם (RR 0.68, P < .001).

ד”ר סאן הוסיף כי “בעתיד יהיה מעניין להבין את המנגנונים העומדים בבסיס התוצאות הללו. כמו כן, יש להבין מדוע חולי סוכרת מסוימים עשויים שלא להפיק תועלת מאורח חיים בריא, שכן חלקם, גם כאשר מנהלים אורח חיים בריא, עדיין מפתחים את הסיבוכים.”

למאמר ב- Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה