עיניים

הקשר בין BMI לגלאוקומה פתוחת זווית ראשונית/ פרופ’ מרדכי רוזנר

גלאוקומה

גלאוקומה פתוחת זווית ראשונית (Primary open angle glaucoma – POAG) היא נאורופתיה פרוגרסיבית שמובילה לעיוורון בלתי הפיך. עלייה בלחץ התוך עיני הינה עדיין גורם הסיכון שניתן לשינוי העיקרי. מצטברות הוכחות לכך שגורמי סיכון סיסטמיים נוספים משפיעים על התקדמות גלאוקומה, כמו אינדקס מאסת הגוף (body mass index BMI). הקשר בין BMI ל- POAG הוא מסובך. מספר מחקרים אפידמיולוגיים הראו יחס הפוך בין BMI ל-POAG. מחקר רוטרדם הראה הפחתה של 7% בסיכון לפתח POAG עבור כל הגדלה ביחידה אחת של BMI. מחקר אחר הראה קשר בין תת-משקל (BMI קטן מ- 18.5) לבין סיכון גדול יותר ב- 12.9% לפתח POAG על פי הנתונים מביטוחי בריאות של כ- 17 מיליון קוראנים. מחקר נוסף הראה קשר שלילי בין BMI לסיכון לפתח גלאוקומה בקרב משתתפים עם לחץ תוך עיני קטן או שווה ל- 22 מ”מ כספית. בניגוד לממצאים אלה נמצא קשר בין BMI גבוה לבין לחץ תוך עייני גבוה יותר במחקרים המבוססים על אוכלוסיות גדולות בבריטניה.

המחקר הנוכחי בדק את הקשר בין BMI ל- POAG בשלוש אוכלוסיות נפרדות. בשלב ראשון נבדק הקשר בין BMI לבין התקדמות שדות ראייה גלאוקומטוטיים (מחקר PROGRESSA). לאחר מכן נבדק קשר זה במחקר בקנדה Canadian Longitudinal Study of Ageing (CLSA) וב- UK Biobank. החוקרים היו מאוסטרליה.  המחקר כלל בדיקה רטרוספקטיבית לאורך זמן של חולים החשודים בגלאוקומה או חולים בשלב ראשוני של גלאוקומה בשלוש קבוצות אוכלוסייה שונות באוסטרליה, בקנדה ובבריטניה. במחקר מאוסטרליה בוצעה בדיקה רבת משתנים לקשר שבין BMI לבין הידרדרות בשדה הראייה בקרב 471 משתתפים. לאחר מכן נבדק הקשר בין BMI לבין אבחנה של גלאוקומה ולמדידות הקעור הוורטיקלי של הדיסק ב- UK Biobank.  לבסוף נבדק באופן פרוספקטיבי הקשר בין שינויים בקעור הדיסקה במחקר שבוצע בקנדה.

במחקר מאוסטרליה נמצא קשר בין BMI נמוך יותר לבין הידרדרות מהירה יותר בשדה הראייה במהלך מעקב ממוצע של 5.28 שנים. במחקר מבריטניה נמצא שירידה ב- 1SD ב- BMI הייתה קשורה לקעור גדול יותר בדיסקות, ולסבירות גבוהה ב- 10% לאבחנה של גלאוקומה. בדומה לתוצאות אלה, BMI נמוך יותר היה קשור לסיכון גבוה יותר לאבחנה של גלאוקומה. נמצא גם קשר בין BMI נמוך יותר לקעור גדול יותר במחקר בקנדה. המסקנה הייתה שיש קשר בין BMI לגלאוקומה פתוחת זווית. תוצאות אלה תומכות בתוצאות של מחקרים קודמים ש- BMI נמוך יותר קשור לאבחנה ולהידרדרות של גלאוקומה.

Marshall H, Berry EC, Torres SD, Mullany S, Schmidt J, Thomson D, Nguyen T, Knight LSW, Hollitt G, Qassim A, Kolovos A, Ridge B, Schulz A, Lake S, Mills RA, Agar A, Galanopoulos A, Landers J, Healey PR, Graham SL, Hewitt AW, Casson RJ, Macgregor S, Siggs OM, Craig JE
Association Between Body Mass Index and Primary Open Angle Glaucoma in Three Cohorts
Am J Ophthalmol 2023;245:126–133

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה