עיניים

בדיקת עיניים מסייעת לחזות מראש מחלת כליות סופנית (American Journal of Kidney Diseases)

כליות
מחקר שנערך לאחרונה מצא כי גיל הרשתית עשוי להוות סמן ביולוגי בעל פוטנציאל משמעותי לניבוי הסיכון למחלת כליות סופנית

מחקר שנערך לאחרונה מצא כי גיל הרשתית עשוי להוות סמן ביולוגי בעל פוטנציאל משמעותי לניבוי הסיכון למחלת כליות סופנית (ESKD – End sage kidney disease).

חברי המחקר פיתחו בעבר מערכת שביכולתה לחזות במדויק את גילו הכרונולוגי של מטופל בריא באמצעות תמונות רשתית. בנוסף הם הוכיחו כי פער הגילאים ברשתית, או ההבדל בין גיל הרשתית של האדם לגילו הכרונולוגי, עשויים לנבא תמותה והפרעות ניווניות עצביות כמו מחלת פרקינסון. המחקר הנוכחי נועד לחפש קשר פוטנציאלי בין פער הגילאים ברשתית לבין אי ספיקת כליות לאחר מכן. המחקר פורסם ב- American Journal of Kidney Diseases בדצמבר 2022.

המחקר כלל 35,864 משתתפים שעברו הדמיה בסיסית של הרשתית ושלא סובלים מ-ESKD. לאחר ביצוע ההדמיה הם חולקו לרבעונים בהתאם לפערי גיל הרשתית, כך שמשתתפי הרבעון עם פערי הגיל הגבוהים ביותר היו בסיכון פי 2 לפתח ESKD בהשוואה לאלו שברבעון הראשון (HR=2.77, P=0.009).

החוקר הראשי, ה. מינגגואנג, פרופ’ לאפידמיולוגיה של העיניים באוניברסיטת מלבורן, אוסטרליה, אומר כי “הקשר בין הזדקנות הרשתית למחלת כליות הוא הגיוני, שכן הרשתית נחשבת זה מכבר כ’חלון לכליה’, משום שהם חולקים מסלולים פיזיולוגיים ומבנים מיקרו-וסקולריים משותפים”. הוא הוסיף כי “עדויות הוכיחו את הקשר החזק של שינויים מיקרו-וסקולריים ברשתית, כולל הרחבת ורידים והיצרות עורקים עם ESKD. עדויות אלו פתחו את הדלת להדמיית רשתית, כשיטה מהירה, בטוחה, לא פולשנית וחסכונית, להשלמת בדיקה למחלת כליות”.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה