עיניים

גורמי סיכון קליניים ופתולוגיים לשלב הגרוע ביותר ולתמותה בקרצינומת תאי קשקש פריאוקולרית/ פרופ’ מרדכי רוזנר

עין

קרצינומת תאי קשקש  (squamous cell carcinoma – SCC) היא ממאירות לא שכיחה עם פוטנציאל של פיזור גרורתי שעשוי להיות קטלני. היא אחראית ל- 3.4%-18.0% מכל הקרצינומות בעפעפיים בקרב חולים אסיאתיים. חשיפה לאור UV מזוהה כגורם סיכון אקסטרינזי. SCC הוא גידול ממאיר עם שיעור חזרה גבוה של 3.6%-10.0%. פיזור גרורתי לקשרי למפה מתרחש ב- 08%-24.3% וגרורות מרוחקות מופיעות ב- 8.3% בארה”ב,  ב- 1.6% באוסטרליה, ו- 4.0% בהודו. מחקרים קודמים כבר ניסו לזהות גורמי סיכון לפרוגנוזה גרועה. לדוגמה, דיפרנציאציה מועטה, חזרה של הגידול בעבר, שלב T גרוע, ודיכוי אימוני כרוני נחשבו כמצביעים על סיכון מוגבר לפיזור גרורות. שלב T2c או שלב T גרוע וקיום גרורות הגדילו את הסיכון להישרדות גרועה יותר כתוצאה מהגידול. התבטאות P63 דווחה כגבוהה וקשורה לפרוגנוזה גרועה של SCC של העור ושל הראש והצוואר. מחקר קודם גילה ש- ZNF750  הינו מטרה קריטית של P63 במהלך התפתחות SCC. מאידך, יש מעט אינפורמציה בקשר לביטוי P63 וערכו כמנבא פרוגנוזה של SCC של העפעפיים ואזורים פריאוקולריים אחרים.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה להעריך את המאפיינים הקליניים והתוצאות של SCC בעפעפיים ובאזורים פריאוקולריים, ולבדוק את גורמי הסיכון לפרוגנוזה גרועה. החוקרים היו משנחאי, סין. המחקר היה רטרוספקטיבי ובדק סדרת מקרים של 85 חולים עוקבים עם SCC של העפעפיים והאזורים הפריאוקולריים שטופלו מ- 1995 ועד 2019. באמצעות מודלים סטטיסטיים בוצעה בדיקה של גורמי סיכון.

הממצאים הראו ש- 39 חולים שהם 45.8% אובחנו עם SCC בדרגה T4. בארבעה חולים המהווים 5.1% התפתחו גרורות בקשרי לימפה, ובחמישה חולים המהווים 6.4% התפתחו גרורות מרוחקות. שיעורי ההישרדות כעבור שנתיים היו 95.3% וכעבור 5 שנים היו 86.4%. SCC של העפעפיים והאזורים הפריאוקולריים עם דיפרנציאציה מועטה או בינונית היו בשלב T הגרוע ביותר, ודיפרנציאציה מועטה הייתה קשורה גם לסיכון גבוה יותר של חזרה. מוות כתוצאה מהגידול היה שכיח יותר בחולים עם שלב T4 של SCC. ביטוי של P63 היה שכיח יותר בחולים עם גידול בשלב T3c או גרוע יותר. ביטוי של P63 לכשעצמו היה קשור לפרוגנוזה הגרועה ביותר, סיכון מוגבר לחדירה פרינאורונלית ופיזור גרורות. ביטוי של P63, ביטויים של P63 ו- Ki67 ביחד ופיזור גרורות מרוחקות היו קשורים למוות מהגידול.

המסקנה הייתה שבאוכלוסיית המחקר החולים היו עם צורות אגרסיביות יותר של חדירה לארובה של SCC ושעור גבוה יותר של גרורות מרוחקות. באוכלוסייה זו, ביטוי של P63 ביחד עם Ki67 ניבאו שלב מחלה גרוע יותר, דיפרנציאציה מועטה ופרוגנוזה גרועה, כולל גרורות ומוות מהגידול.

Luo Y, Chen H, Ge S, Rao Y, Yu j, Fan X, Jia R, Xu S, Wang Y
Clinical and pathological risk factors for worse stage and mortality of eyelid and periocular squamous cell carcinoma
Br J Ophthalmol 2022;106:1338–1343

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה