עיניים

מחקר חדש מראה קשר בין פזילה לחרדה, סכיזופרניה ודיכאון בילדים (JAMA Ophthalmology)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר חדש שפורסם ב-JAMA Ophthalmology הראה כי פזילה בילדים קשורה להפרעת חרדה, סכיזופרניה, הפרעות דו קוטביות ודיכאון. “הופתענו מהקשר המשמעותי בין פזילה והפרעות חרדה, גם לאחר תקנון למחלות נלוות רבות”, אמרה החוקרת הראשית. “שיערנו שיהיה קשר אבל לא ציפינו שהוא יהיה פי 2. הופתענו גם שלאקזוטרופיה יש קשר משמעותי יותר לבריאות הנפש מאשר לאזוטרופיה”.

החוקרים ניתחו נתונים של יותר מ-12,000,000 צעירים (גיל ממוצע, 8 שנים; כמחצית נשים; וכמחצית לבנים). בסך הכל ל-352,636 ילדים (כ-3%) הייתה פזילה והשאר שימשו כביקורת. בסך הכל, לילדים עם פזילה הייתה שכיחות גבוהה יותר של חמש הפתולוגיות שהוערכו: הפרעת חרדה, הפרעת דיכאון, שימוש בסמים או הפרעה התמכרותית, “הפרעה דו-קוטבית” (הפרעות דו-קוטבית והפרעות קשורות) ו”סכיזופרניה” (ספקטרום סכיזופרניה והפרעות פסיכוטיות אחרות). יחסי הסיכויים המתואמים לקשר של מחלות אלו לפזילה היו 2.01 עבור הפרעת חרדה, 1.83 לסכיזופרניה, 1.64 להפרעה דו קוטבית, 1.61 להפרעת דיכאון ו-0.99 להפרעת שימוש בסמים.

היה קשר מתון בין כל סוג פזילה (אזוטרופיה, אקזוטרופיה והיפרטרופיה) לבין הפרעת חרדה, סכיזופרניה, הפרעה דו קוטבית והפרעת דיכאון, יחסי הסיכויים נעו בין 1.23 לאזוטרופיה והפרעה דו-קוטבית ל-2.70 עבור אקזוטרופיה והפרעת חרדה. המחברים מציינים כי לא ברור אם סוג הפזילה קשור לגודל הסיכון למחלות נפש. בגלל עיצוב המחקר, הוא אינו יכול לקבוע סיבתיות בין פזילה למחלות נפש.

אחד המחברים הוסיף, “חשוב שרופאי ילדים ורופאי עיניים ילדים יהיו מודעים לקשר זה. יתרה מכך, יש להתריע גם להורים. הרופאים וההורים יצטרכו להיות ערניים יותר בילדים עם פזילה כדי לעקוב אחר סימנים של כל פתולוגיה נפשית אבל בייחוד חרדה, דיכאון וסכיזופרניה”.

יתרה מכך, הוא הוסיף ש-“מחקרי התערבות אורכיים הראו באופן מעודד שניתוחים לטיפול בפזילה יכולים להפחית חרדה ודיכאון. עלינו להיות מודעים לצורך להפנות ילדים עם פזילה להערכת בריאות נפשית בזמן, או לפחות להעלות את הפוטנציאל לבעיות אלו עם ההורים בצורה רגישה”, אמר.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה