עיניים

היתרונות והחסרונות של שימוש חולי סרטן ברשתות החברתיות (J Onc Pract)

בסקירה חדשה טוענים מומחים כי על אונקולוגים לסייע לחולי סרטן להבין היטב את נושא השימוש ברשתות החברתיות. מסקר מוקדם עלה כי שימוש זהיר של מטופלים ברשת החברתית עשוי להביא לשיפור התוצאות הרפואיות. עם זאת, התועלת של שימוש ברשת החברתית מצד חולי סרטן, דוגמת תמיכה פסיכו-סוציאלית ומעורבות של המטופלים, עלולה להיות מלווה גם בחסרונות, דוגמת מידע שגוי או הפרת פרטיות המטופלים.

הכותבים מסבירים כי פלטפורמות הרשתות החברתיות דוגמת Facebook, Instagram, Twiter וקבוצות תמיכה מקוונות בחולי סרטן, מספקות מקור תמיכה משמעותי. עם זאת, אונקולוגים רבים אינם בהכרח מודעים לאופן השימוש ברשתות החברתיות מצד המטופלים.

במאמר מדגישים הכותבים את חמש היתרונות העיקריים של הרשתות החברתיות עבור חולי סרטן:

1.     עידוד מעורבות והעצמת המטופלים = מסקירת 170 מחקרים להערכת השימוש בטכנולוגיות מידע מצד מטופלים עלה כי 89% מהמחקרים הצביעו על השפעה חיובית על המצב הבריאותי , דוגמת הפחתת משקל. בנוסף, 83% מהמחקרים מצאו מעורבות רבה יותר של המטופלים, דוגמת שליחת הודעות טקסט לחולי סוכרת.  הרשתות החברתיות עשויות להעצים את החולים.

2.     תמיכה פסיכו-סוציאלית = מחקר קודם קשר בין תמיכה חברתית ובין בריאות גופנית ונפשית.

3.     מקור מידע = הרשת החברתית עשויה לסייע למצוא מידע אונקולוגי וכן להוות מקור ללמידה.

4.     הגברת מערכת היחסים בין הרופא והחולה = אל לחולי סרטן להשתמש ברשת החברתית לצורך אינטראקציה עם הרופאים שלהם, אך גישה למידע אונקולוגי דרך הרשת החברתית עשויה להגדיל את תחושת הביטחון שלהם במערכת היחסים עם הרופאים.

5.     זיהוי מחקרים קליניים והדרכה בנושא מחקר סרטן = נקודה זו עשויה להיות חשובה במיוחד לאוכלוסיות מבודדות, דוגמת חולים עם ממאירויות נדירות, אליהן ניתן להגיע דרך פרסום ברשת חברתית.

המומחים גם מדגישים חמישה חסרונות של השימוש ברשתות החברתיות עבור חולי סרטן:

1.     תחליף לתמיכה פנים מול-פנים = שימוש ברשת החברתית יכול לנוע בין שימוש לעיתים רחוקות ועד שימוש סדיר ומתוזמן. ההתנהגות ברשת החברתית עשויה להפריע להערכה וטיפול בחולים עם פגיעה באינטראקציה הבין-אישית.

2.     מידע שגוי = מידע ברשתות חברתיות לעיתים קרובות אינן אמין, בהשוואה למידע מאיש צוות רפואי.

3.     ניצול כלכלי = טענות לא-מוכחות ליתרונות של תכשירים שונים בחולי סרטן, דוגמת ויטמינים או דיאטות מסוימות, עשויות להוביל לניצול כלכלי של חולים אלו. סוגיה נוספת נוגעת לפרסומות ברשת חברתית המעודדות פרוצדורות וטיפולים מיותרים.

4.     עומס מידע = לעיתים החולים עשויים לחוש מוצפים מכמות המידע באינטרנט.

5.     פגיעה בפרטיות החולים = רשתות חברתיות ניצבות בפני סיכון לפגיעה בפרטיות. מדובר בפורומים ציבוריים ולכן חולי סרטן צריכים להימנע מפרסום מידע פרטי. על החולים להימנע משיתוף מידע העשוי להוביל לזיהוי החולה, כולל גיל, סוג המחלה, מין ומיקום.

ישנם שלושה מסלולים עיקריים בהם רופאים יכולים לסייע לחולי סרטן לנווט ברשתות החברתיות באופן בטוח ויעיל:

·       לחוות בעצמם את הרשת החברתית בנושאי ממאירויות, כולל חשיפה לתוכן בו צופים החולים.

·       לסייע לחולים לנווט בין היתרונות והחסרונות של הרשת החברתית, דוגמת אזהרת מטופלים לנקוט בגישה חשדנית למידע המוצג ברשת החברתית.

·       להגבלת הסיכון לפגיעה בפרטיות, על הרופאים לא לספק עצה רפואית דרך הרשת החברתית ולא לבוא במגע עם המטופלים שלהם דרך רשתות אלו.

J Onc Pract 2018

לידיעה ב-MedPage Today

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה