עיניים

האם המעבר לשעון חורף קשור להתקפי דיכאון ? (Epidemiology)

דיכאון אישה צעירה

מאת נעה גינזבורג BsC

המעבר בין שעון קיץ לשעון חורף משפיע על למעלה ממיליארד וחצי אנשים ברחבי העולם.

ממחקרים קודמים עלה כי יש קשר מתועד היטב בין המעבר בין הזמנים לתופעות לוואי רפואיות שונות, אך חסר מידע לגבי  השפעה אפשרית של הזזת השעון על היארעות של התקפי דכאון. זו אינה השערה בלתי סבירה: להחלפת השעון השפעה על  מחזור היממה המשמעותית באטיולוגיה של הפרעות דכאון.   החוקרים ניסו לבחון אם כך  כיצד משפיעה הזזת השעון על שיעור ההיארעות של של התקפי דכאון חד קוטביים. ואכן, נמצאה עליה בשיעור ההאירעות של התקפי דכאון במעבר בין שעון קיץ לחורף. עם זאת, לא נמצאה השפעה דומה במעבר בין שעון חורף לקיץ.


החוקרים השתמשו בסדרת אנליזות מבוססות זמן  ממאגר המידע הפסיכיאטרי הלאומי המחקרי של דנמרק. הנתונים נאספו בין 1995-2012. הם ערכו השוואה בין הנטייה בפועל של שיעור ההיארעות של פנייה לבית החולים בשל התקף דכאון חד קוטבי לאחר הזזת השעון משעון קיץ לשעון חורף ובחזרה לעומת הנטייה הצפויה בשיעור ההיארעות.  ניתוח הנתונים התבסס על 185,419 פניות לבתי חולים בשל התקף דכאון חד קוטבי.

  נמצא כי הזזת השעון משעון קיץ לשעון חורף נקשרה עם עליה של 11% (95% CI: 7%, 15%) בשיעור היארעות של התקפי דכאון חד קוטביים שחלפו כעבור כעשרה שבועות.  לעומת זאת, המעבר משעון חורף לשעון קיץ לא נקשר לשינוי כלשהו בשיעור ההאירעות של התקפי דכאון חד קוטביים. 


לדברי החוקרים, נראה כי המעבר משעון קיץ לשעון חורף נקשר בעליה בשיעור ההיארעות של התקפי דכאון חד קוטביים. העקה הנגרמת בשל ההקדמה הפתאומית של שעת שקיעת השמש, המסמלת עונה ארוכה של שעות אור מעטות, עשויה להסביר את הנטיה הזו. 

Epidemiology

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה