קבוצה של רופאים אוסטרליים נתנו למטופלים אייפד להנחייה לפני ניתוח. התוצאות הראו שההבנה הייתה טובה יותר מאשר ייעוץ עם רופא פנים מול פנים.
הן אם בשל השפה הטכנית, ז’רגון הדיבור או בגלל לחץ בזמן, לא פעם מטופלים עוברים פרוצדרות בלי שהם שהם מבינים לגמרי את משמעותה.
להבנת הפרוצדורה יש חשיבות גדולה, שכן ההתמודדות של המטופלים תהיה טובה יותר עם ההליך ועם ההתאוששות, והסכמתם לטיפול תהיה מתוך מודעות והבנה מלאה. אלא שבפועל, במקרים רבים יוצאים המטופלים לאחר שיחה עם הרופא בלי שהם מבינים לגמרי מה מצפה ולמה בעצם הם הסכימו.
קבוצת רופאים מבית החולים Royal North Shore Hospital שבסידני, אוסטרליה, ערכה ניסוי אקראי מבוקר כדי לבחון את הבנתם של 88 חולים לפני ניתוח הסובלים מכאב כליות אקוטי (קוליק אקוטי). 45 מהמטופלים שוחחו פנים מול פנים עם רופא לפני הניתוח כמקובל, כאשר 43 קבלו אייפד עם קטע וידיאו אנימטיבי המסביר את הפרוצדורה בליווי קולו של רופא.
לאחר ההסברים נשאלו שתי קבוצות המטופלים לגבי הבנתם את הפרוצדורה ולגבי שביעות רצונם מהעברתם המידע. לאחר מכן החליפו הקבוצות: אלו ששוחחו עם הרופא קבלו אייפדים, אלו שצפו בוידיאו נכנסו לשיחה אצל הרופא. בתום התהליך התבקשו כל המטופלים לבחור את העברת המידע המועדפת עליהם.
החוקרים מצאו כי שימוש בסרטון הגדיל את ההבנה אצל המטופלים ב- 15.5% לעומת שיחה עם רופא. בנוסף, 71 מטופלים (80.7%) העדיפו את סרטון הוידיאו לעומת 17 (19.3%) שהעדיפה שיחה של פנים מול פנים עם הרופא.
הטכניקה החדשה שהוצגה במחקר גרמה לשיפור משמעותי בידע של החולה. עם זאת, החוקרים אינם טוענים כי על המדיה הדיגיטאלית להחליף שיחה עם הרופא לפני הניתוח, אך זהו כלי מועיל שיכול להוות תוספת לשיחה וכדאי לחשוב על שילובו בשנים הקרובות.
This research was funded by the Central Coast Urology Research & Education Fund. This paper will be presented in Munich by Dr Sunny Nalavenkata. Source: European Association of Urology
השאירו תגובה
רוצה להצטרף לדיון?תרגישו חופשי לתרום!