עיניים

מהי ההשפעה של הרגלי אכילה נכונים על שימור היכולת הקוגנטיבית במבוגרים (Alzheimer’s & Dementia) ?

האם הרגלי אכילה בריאים עשויים לסייע בשימור היכולות הקוגניטיביות במבוגרי? מחקר חדש מצא כידיאטה מחושבת הכוללת פירות, ירקות ודגנים מלאים קשורה לירידה פחותה בתפקוד הקוגנטיבי, בעוד שדיאטה מערבית העשירה בבשר, מזונות מעובדים וסוכר קשורה לירידה קוגנטיבית נוספת, וזאת לאורך תקופת מעקב של שש שנים.

 ההשפעה השלילית של הדיאטה המערבית הועמה עם הוספת מרכיבים מהדיאטה המחושבת והבריאה יותר, כותבים החוקרים.

לדברי החוקרים, מחקרם בחן לראשונה כיצד משפיע שילוב של סוגי דיאטה שונים, כלומר, ערבוב של מרכיבים מדיאטה בריאה יותר או פחות באותה הצלחת על ההתבגרות והתדרדרות הקוגנטיבית. כאמור, הם מצאו כי באלו שעירבו דפוסי דיאטה שונים היו בסיכון נמוך משמעותית להתדרדרות קוגנטיבית מאשר המשתתפים שצרכו אך ורק מרכיבים של דיאטה מערבית.

במחקר השתתפו 2223 משתתפים ללא דמנציה, בני 60 או יותר, שאחריהם נערך מעקב של עד לשש שנים כדי לבחון את ההשפעה של דפוסי אכילה על ירידה קוגנטיבית. המשתתפים עברו בדיקתMMSE(. Mini-mental state examination) ודפוסי התזונה נקבעו לפי מענה על שאלוןfood frequency.  כשניתחו את הממצאים מצאו החוקרים דפוסים תזוניים של דיאטה מערבית אל מול דיאטה שכללה מזונות מהצומח, אותה הגדירו  החוקרים כ”מחושבת”.

החוקרים מצאו כי בהשוואה לקבוצה עם ההתמדה הנמוכה ביותר בכל אחת מהדיאטות, המטופלים שהתמידו באכילה של דיאטה מן הצומח הראו ירידה פחותה יחסית ב-MMSE(β = 0.106, P = .011) בעוד שהצמדות לדיאטה מערבית נקשרה לירידה גדולה יותר ב-MMSE(β = −0.156, P < .001).

הירידה הקוגנטיבית שיוחסה לדיאטה המערבית הועמה כאשר המשתתפים שילבו מאפיינים משמעותייים מהתזונה הבריאה בדפוסי האכילה שלהם.

החוקרים מסכמים אם כן ששילוב של תזונה מחושבת המכילה מזונות רבים מן הצומח (פירות, ירקות ודגנים מלאים) עשויה להוריד את הסיכון לירידה קוגנטיבית הקשורה  לתזונה מערבית.  

Alzheimers Dement. 2016;12:100-109.Full text

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה